Albert Heijn #4 Meer over gezondheid: kassa’s, kindermarketing en Vinkjes
Waar wij ons eten kopen is aan het veranderen. De supermarkt zal dus ook anders worden in de toekomst. Het liefst zou ik zelf zien dat het productaanbod gezonder wordt. Hoe het nu daarmee staat, daarover ging de 3de blog over Albert Heijn voor HAS Voedseldialoog. In deze 4de blog volgt meer over wat de grootste supermarkt van Nederland (met 34% marktaandeel) nog meer doet om de gezonde keuze de gemakkelijke keuze te laten zijn…
Allereerst, kindermarketing
Wat dit is, staat in de blog over de Consumentenbond. “Hoe gaan jullie hiermee om?” vraag ik Emma. Albert Heijn heeft in 2016 aangekondigd kindermarketing alleen nog te gebruiken op huismerk artikelen die voldoen aan de normen van het Groene Vinkje. Met uitzondering van zuiveldranken. Dus alleen nog vrolijke figuurtjes op de gezondere keuzes in de productgroepen van de (oude) Schijf van Vijf. Dit geldt nog niet voor de vrolijke figuurtjes van de A-merken (Dr Oetker Paula toetjes, Verkade Dora koek, Red-band K3 snoep). Die blijven gewoon op de verpakking staan. Ook zijn die producten nog steeds op plank 2 terug te vinden. Op kind-oog-hoogte. Maar ook hier zijn veranderingen op komst. Zie verderop.
Gezoete dranken zijn echte dikmakers
Voor zuiveldranken maakt Albert Heijn een uitzondering. Hoewel die een Groen Vinkje zouden kunnen verdienen, wanneer ze minder dan 5g/100 ml toegevoegd suiker hebben, mogen ze geen vrolijke figuurtjes meer hebben. Dat komt omdat gezoete dranken echte dikmakers zijn. Langzamerhand begint daar steeds meet wetenschappelijk bewijs voor te komen.
Kleine mensjes met hun winkelwagentjes
Hiermee is Albert Heijn voortvarender dan de rest van de Nederlandse levensmiddelenindustrie. Die is vertegenwoordigd in de FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie) en werkt volgens de Reclame Code. Daarin staat dat er geen reclame gemaakt mag worden voor ongezonde producten rond kinderprogramma’s op TV. Die Code maakte tot voor kort een uitzondering voor verpakkingen en zei niets over producten op plank 2 in de supermarkt, waar die kleine mensjes met hun winkelwagentjes goed zicht op hebben. Maar in december 2016 bleek ook de FNLI te verschuiven, waarschijnlijk… Ik schreef erover eerder in mijn blog.
Wij snapten deze uitzondering niet
Ook internationaal is Albert Heijn een voorvechter voor strengere regels rondom kindermarketing. Ook daar zijn Europese afspraken voor TV reclames, en online reclames, maar ook daar dus (nog) niet voor verpakkingen en de plek in de winkels. Terwijl het maatschappelijk debat weldegelijk ook daarover gaat. Ook over dit internationale overleg zegt Emma: ‘Wij snapten deze uitzondering niet’.
Alle zeilen bijzetten om die kids te helpen gezonder te eten
Ik denk dat je hier goed kunt zien dat Albert Heijn hierin een voorloper is. En de snelheid van de FNLI wordt bepaald door de langzaamste speler die zij vertegenwoordigen. Eerder kwam dit onderwerp in de blog al langs in het gesprek met Ton Baas van VBZ (Vereniging Bakkerij- en zoetwarenindustrie. Het is een kwestie van tijd, volgens mij. Zeker als de directeur van VBZ ook al vindt dat de snoepwarenfabrikanten hierin hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Overgewicht bij kinderen is een groot probleem. We moeten alle zeilen bijzetten om die kids te helpen gezonder te eten. Stoppen met kinderen te verleiden ongezond te eten is wel het minste wat je kan doen.
Het Vinkje
Het Vinkje stopt. Wel jammer: want voor Albert Heijn was het ook een hulpmiddel om het aanbod aan producten gezonder te maken. Het Vinkje wordt uitgebreid besproken in een andere blog. Het helpt consumenten bij het maken van de gezonde keuze en was een heel bekend logo. Zelfs de Consumentenbond vond in haar onderzoek dat 93% van de consumenten het logo kent. Dat is veel. Maar veel mensen begrijpen het verschil tussen de Blauwe en Groene Vinkjes niet. Daarom ook heeft de minister aangekondigd het Vinkje te vervangen door een Voedings-App (zoals Questionmark, maar dan alleen voor gezondheid). Albert Heijn ziet een App wel zitten. Deze info zou trouwens ook op het winkelschap mogen staan, wat Albert Heijn betreft.
Gezondere keuzes in de supermarkt
Er zijn tijdelijke campagnes geweest, zoals de ‘helpende handjes’ (alweer ruim 2 jaar geleden). En sinds kort vindt je de ‘Friswijzer’ in de supermarkt. Die is misschien niet overal even duidelijk (het was mij aanvankelijk niet eens opgevallen), maar via kleuren kun je met de Friswijzer zien hoeveel suiker er in de frisdranken zit. Een ander voorbeeld is een actie met het gezonder maken van 10 recepten: 3 tips per recept: bv Maak je eigen Bolognese saus, gebruik volkoren pasta en extra groente.
De kassa is lastiger dan gedacht
Dan nog de kassa, daar graaien veel consumenten gauw nog even een Snickers mee. Albert Heijn heeft een onderzoek gedaan. Van 100 winkels werd de kassa veranderd. Maar dat bleek lastiger dan gedacht, Emma legt uit waarom: “Je verkocht een Mars bij de kassa voor een euro, daarvoor in de plaats probeer je appels te verkopen voor 25 cent. Je moet dus 4 appels verkopen voor elke Mars om dezelfde omzet te halen. Maar degene die bezig is met appels aanvullen staat bij de AGF afdeling, en let niet op de kassa. Terwijl je juist vaker moet aanvullen.”