Albert Heijn #1 – Wie bepaalt er wat er in mijn winkelwagentje ligt?

Bij Albert Heijn op de groente afdeling kun je de winnaar van de Jaarprijs Goede Voeding vinden:  Bloemkoolrijst (Broccolirijst en Courgettespaghetti). Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan een innovatie op het gebied van gezondheid. Zelf kom ik vaak bij Albert Heijn. Vrijwel alles wat ik eet en drink haal ik er vandaan. Vroeger, toen de jongens klein waren, ging ik nog wel eens naar de markt, maar daar gun ik mezelf nu geen tijd meer voor. Ik ben weer meer gaan werken. Lisa Dorsman, 2de jaars studente Food Innovation tevens ex-medewerkster van Albert Heijn en ik gingen op bezoek in Zaandam. Ahold Delhaize staat er op de gevel. In gesprek met de supermarkt …

De grootste in Nederland

We spraken met Emma Coles, toen nog ‘hoofd sustainable retailing Albert Heijn’. Emma: “Ik ben tot eind maart verantwoordelijk voor gezondheid en duurzaamheid – daarna ga ik me focussen op gezondheid buiten Albert Heijn.” Albert Heijn is de grootste supermarktketen in Nederland: er werken 100.000 mensen. Het is onderdeel van Ahold. Ahold heeft 200.000 medewerkers en is ook aanwezig in Amerika en Tsjechië. Kortgeleden is Ahold gefuseerd met Delhaize, te vinden in België, Servië, Griekenland en Indonesië. Ahold en Delhaize samen hebben 350.000 medewerkers. De omzet was in 2016 €13 miljard voor Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Bol.com gezamenlijk.

Zo kwam voeding langzamerhand dichterij

Sinds december 2010 werkt Emma Coles bij Alhold Delhaize. Emma is ooit haar carrière als ICT-er gestart. Ze was elektrotechnicus en software engineer. “Super leuk, maar allemaal korte termijn.”  Na een MBA in Barcelona heeft ze een conferentie opgericht over duurzaamheid. Die bestaat nu, na 13 jaar, nog steeds. Vervolgens is ze in Afrika projecten in de gezondheidszorg gaan doen, eerst over malaria en later ook over welvaartsziekten in Nigeria. Zo kwam voeding langzamerhand dichterbij.

Albert Heijn heeft de koelkast betaalbaar gemaakt

Daar zorgde in de jaren 60 de kleinzoon van de oprichter voor (beiden heetten Albert Heijn). De kleinzoon heeft het bedrijf groot gemaakt. Hij wilde graag iets goeds doen voor de maatschappij. “Albert Heijn is een heel oud merk. Het bestaat dit jaar 130 jaar”, vertelt Emma. “Het is ook één van de belangrijkste merken in Nederland. We zijn groot, dat brengt verantwoordelijkheid mee, maar we zijn ook klein. Voor jou zijn we jouw winkel.”

Er zijn 2 soorten leveranciers

Zo’n supermarkt is best complex. Emma schetst het bedrijf op mijn lege blaadje. Belangrijk zijn de leveranciers, zij leveren de producten. Grofweg zijn er 2 soorten leveranciers: die van eigen merken en die van de A-merken, zoals Coca Cola, Becel, Campina. “Een groot deel van ons eigen merk komt van boeren en telers (groente en fruit, vlees) maar er zijn ook houdbare eigen merk producten,” zegt Emma.

Wie bepaalt nu wat er in de winkelschappen ligt?

Daar spelen veel mensen een rol bij; en de belangrijkste rol is die van de category managers en inkopers van Albert Heijn. Zij werken per ‘product-categorie’, zoals AGF (aardappelen, groente en fruit), zuivel, houdbaar, zoetwaren, brood, vlees.  Zij bepalen welke producten op het schap komen en waar en voor welke prijs.  Dat gebeurt in samenspraak met de collega’s van onder andere ‘Marketing’(zie hieronder).

Wat doet ‘marketing’?

Emma  werkte bij de afdeling ‘Marketing’. Zij zorgde ervoor dat gezondheid en duurzaamheid een onderdeel van het merk ‘Albert Heijn’ is. Marketing bepaalt de randvoorwaarden hoe acties en belangrijke thema’s vertaald worden naar de klanten van Albert Heijn. Zoals bijvoorbeeld ‘biologisch’ of ‘gezondere keuzes ‘. En tijdens de uitvoering van deze acties werkt ‘marketing’ samen alle andere afdelingen binnen Albert Heijn.

Albert Heijn heeft ruim 900 winkels

Daar kunnen grote verschillen tussen zitten. “De Emmastraat in Amsterdam is een heel kleine winkel en het Gelderlandplein een hele grote,” licht Emma verder toe. “Daar ligt een ander assortiment. Naast de grootte van de winkel, bepalen ook de lokale wensen het assortiment.” Het aantal producten kan 1000 (in de Albert Heijn to go) tot 20.000 (in Albert Heijn XL) zijn. De bevoorrading van de winkels gebeurt via distributiecentra. Dat zijn er 6 in Nederland. Naast de winkels wordt er ook steeds meer eten online gekocht. Albert Heijn bezorgt de boodschappen thuis of je kunt ze ophalen bij een Pick Up Point.

Soms verdwijnt er ineens een product

Laatst nog mijn favoriete Cup-a-Soup Pasta Champignons: weg! Waarom? Emma denkt dat die gesaneerd is. Er waren blijkbaar niet genoeg mensen die dit nog kochten. Hoelang een product op de schappen staat wisselt sterk. Uiteindelijk bepaalt de behoefte van de klant wat er op het schap staat. Ook gebeurt het dat oudere producten plaats moeten maken voor nieuwe innovaties.
Er valt natuurlijk nog veel meer te vertellen over de supermarkt met zijn belangrijke rol, centraal in de keten. De leveranciers zijn belangrijk, maar de consumenten zeker ook. Daarover meer in de volgende blogs. Heb je zelf ook vragen over de supermarkt? Laat het weten.