Albert Heijn #2 – De toekomst: over online verkoop en de 2-deling in de samenleving

Albert Heijn bestaat al 130 jaar. Als je aankomt op het station Zaandam, vanwaar je naar het hoofdkantoor van Ahold Delhaize kan lopen, waan je je in een moderne versie van de vorige eeuw. Zo’n ‘Zaanse Schans gevoel’. Ik ben daar ooit (lang geleden!) met tienertoer wel eens geweest. Groene, houten huisjes, molens en de eerste Albert Heijn winkel. De tijd verstrijkt. In de jaren 60 maakte Albert Heijn de koelkast betaalbaar, nu is de online verkoop één van de nieuwe ontwikkelingen, die de winkels van nu zeker zal veranderen…

Online

Mensen gaan meer online kopen. De rol van de winkel wordt anders. Ontmoeting wordt belangrijker. In kleine plaatsen is Albert Heijn soms de laatste winkel en dus een ontmoetingsplek. De winkels zullen interessanter worden, denkt Emma Coles (Hoofd sustainable retailing Albert Heijn) we spraken met haar voor HAS Voedseldialoog.

‘Share the stomach’ wordt steeds verder gesplitst

Er is meer aan het veranderen. “Je ziet ook dat mensen steeds meer op zoek zijn naar duurzamere en gezondere producten”, vertelt Emma. “En omdat wij die keten hebben en jarenlange ervaring met leveranciers, kunnen we samen innoveren. Een mooi voorbeeld is de leverancier Vezet, verantwoordelijk voor de Bloemkoolrijst/Broccolirijst en Courgettespaghetti. Winnaar van de Jaarprijs Goede Voeding. Tegelijkertijd is er veel meer concurrentie, neem nu de maaltijd boxen (Hello Fresh, etc), de goedkopere supermarkten (Lidl) en de duurdere winkels. Er zijn steeds meer spelers. De ‘share of stomach’ (het verdelen van de maagvulling) wordt steeds verder gesplitst. Je ziet dit al in Amerika.”

Is Amerika ons voor-land?

Op mijn vraag antwoordt Emma: “Voor sommige dingen wel, maar als je kijkt naar winkels als Walmart, die net als Carrefour en Intermarche in Frankrijk hypermarkten heeft, dan niet. Daarvoor zijn we een te klein land, gelden er vanuit de overheid andere regels voor locaties en zijn er genoeg supermarkten in de buurt waar je woont. UberEats komt er wel aan: Met een app kan je eten bestellen bij een restaurant in de buurt. Hoe en waar mensen voedsel kopen is heel erg in beweging.

Gezondheid gaat vaker over ‘Hoe voel ik me vandaag?’

Wat ook belangrijker gaat worden is de mogelijkheid om met draagbare gezondheidsmetertjes (stappentellers bv) te weten hoe het met je gaat. Emma heeft er zelf ook al lang eentje. Super mooi: een elegant horloge. (Zo één wil ik er ook wel!) “We willen steeds meer weten, gezondheid gaat niet alleen meer over ‘ga ik nog tien jaar langer leven’, maar over ‘hoe voel ik me vandaag?’ En ‘hoe voel ik me volgende week?’ En als wij die terugkoppeling sneller kunnen maken en hierop antwoord kunnen geven aan mensen, kunnen we mensen helpen hun gezondheidsdoelen te halen.”

Lage sociaal economische klasse koopt ongezondere producten

Deze blog over Albert Heijn ging vooral over de toekomst. We gaan meer van ons voedsel online kopen. Ook gaan onze ‘gezondheidsmetertjes’ ons steeds meer vertellen wat we moeten eten en doen. Maar of iedereen daar van mee gaat profiteren? Ik denk zelf dat de supermarkt hiervoor een sleutel in handen heeft. Die positie in het centrum van de keten brengt een verantwoordelijkheid met zich mee voor de gezondheid van vooral de lage sociaal economische klasse. Ermee eens of niet? Laat het weten!

Er komen nog 2 blogs over Albert Heijn voor HAS Voedseldialoog. Die gaan allebei over gezondheid.
Blog 1 gemist? Lees hem hier!