Nestlé #1: Het grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld

In een blog over de voedselketen kan ‘s werelds grootste levensmiddelenproducent natuurlijk niet ontbreken. Nestlé heeft een Nederlands hoofdkantoor in Amstelveen. Samen met Lauke Bosch, studente Food Innovation sprak ik daar met Marc-Aurel Boersch, Algemeen Directeur van Nestlé Nederland en Valerie van Willigen, Directeur Marketing en Communicatie. We spraken over het bedrijf zelf, over het verschil met Unilever, waar ik zelf heb gewerkt en over gezondheid natuurlijk.

De missie van het grootste voedingsmiddelenbedrijf

Nestlé is leider op het gebied van Voeding, Gezondheid & Welzijn. Met als missie ‘Good Food, Good Life’ streeft Nestlé ernaar om ‘mens en dier constant de beste voedingsproducten te bieden, geschikt voor ieder moment van de dag, van ochtend tot avond en gedurende het hele leven.’ Deze missie staat centraal in de manier van werken van het bedrijf.

150 jaar geleden opgericht

In het hoofdkantoor in Vevey, Zwitserland werken zo’n 100 verschillende nationaliteiten. Het bedrijf werd in 1866 opgericht door Henri Nestlé. In 2015 behaalde Nestlé een omzet van meer dan 89 miljard Zwitserse Frank (82 miljard €) en groeide ruim 4%. Nestlé bezit 436 fabrieken over de hele wereld en beschikt over 40 onderzoeks- en ontwikkelingscentra.

Actief in 189 landen

Wereldwijd  werken er meer dan 335.000 medewerkers in 189 landen. De Nestlé-producten respecteren de lokale cultuur en consumptiegewoonten. Op de website staat: ‘De merken van Nestlé maken deel uit van het dagelijks leven van honderden miljoenen consumenten.’ Een groot bedrijf, dus en daarom invloedrijk (denk ik).

In Nederland

In 2015 was de omzet in Nederland 600 miljoen Euro. Nederland is lang niet Nestlé ’s grootste markt. Duitsland (€ 3.6 miljard) en Frankrijk (€ 4.9 miljard) zijn veel groter. In Nederland werken ongeveer 1000 mensen bij Nestlé. Van de 436 fabrieken wereldwijd, staat er één in Nederland, in Nunspeet. Voor babyvoeding.

Producten en merken

Bekende producten en merken van Nestlé zijn chocolade: KitKat, Smarties, dranken zoals Nescafé, Perrier, Maggi (maaltijdmixen, sauzen, kookhulpmiddelen), Wagner Pizza. Maar ook: babyvoeding, medische voeding en diervoeding (Bonzo, Felix, Gourmet). Wereldwijd heeft Nestlé wel 2000 merken. In Nederland zijn het er ruim 40. In Zeist zit overigens nog het kantoor van Tivall (hummus). Ik was verrast te horen dat mijn favoriete broodbeleg ook van Nestlé was.

Marc-Aurel Boersch

Lauke en ik spraken dus met Marc-Aurel Boersch en Valerie van Willigen. Marc is van oorsprong Duits, hij werkt 13 jaar bij Nestlé. Ooit begonnen met marketing en verkoop van koffie en chocolade. In september zit hij alweer bijna 3 jaar in Nederland. Hij is hier hoofd van de directie van Nestlé Nederland. “Een heel gecompliceerde baan” vindt Marc zelf. “Omdat we heel veel verschillende business-en hebben, die allemaal gecoördineerd moeten worden.” Hij woont met zijn gezin en 3 kinderen met veel plezier in Amsterdam.

Valerie van Willigen

Valerie werkt 13,5 jaar bij Nestlé Nederland, is 40 jaar oud en heeft 2 kinderen. Ze heeft een commerciële achtergrond en diverse functies gehad. Ze was onder andere verantwoordelijk voor koffie en daarna voor Maggi in Nederland. En nu is zij alweer zo’n 2 jaar Directeur Marketing en Communicatie. “Daar zit van alles in,” legt Valerie uit: “Marktonderzoek, contact met consumenten, maar ook hoe we de missie (zie boven) waar maken als bedrijf en hoe we daarover communiceren.”

Een groot, complex bedrijf

Als je de complexiteit van de voedselketen inzichtelijk wil maken is zo’n bezoek aan Nestlé wel een uitdaging. Het bedrijf is zo enorm groot! Er zijn 3 verschillende niveaus van productontwikkeling. En dan heb je ook nog centraal onderzoek naar gezondheid. Het plaatje in het jaarverslag met de bolletjes en vierkantjes (lokale productie & import voor de verschillende productgroepen) over de wereld verdeeld illustreert die complexiteit. Ik zei stoer dat ik niet helemaal vreemd ben met zo’n grote organisatie. Ik heb tenslotte bij Unilever gewerkt.

Heel anders dan Unilever

Maar Nestlé is heel anders wordt mij verzekerd. Daar waar Unilever de afgelopen jaren gecentraliseerd is, heeft Nestlé de verantwoordelijkheden juist heel sterk gedelegeerd. Heel leuk om in te werken, volgens Valerie. “Wij geloven in een decentrale organisatie. Levensmiddelen zijn lokaal,” legt Marc uit. “Je moet dicht bij de mensen zitten. Dat betekent niet dat je in ieder land alles moet produceren, dat zou niet economisch zijn. Maar het is misschien wel de reden dat we 3x groter zijn dan Unilever in voeding.”
Tja, ik denk dat ik erin geslaagd ben te omschrijven dat Nestlé groot is. Hoe het precies allemaal werkt in een bedrijf als dit, blijkt wel lastig te vangen in een blog van 750 woorden. Gelukkig komen er nog 2 blogs. Laat het weten als je vragen hebt, wat ik me kan voorstellen …of opmerkingen.