Mensen willen voorraad hebben

Unilever is een van de grootste voedsel gerelateerde bedrijven ter wereld. Iedere Nederlander heeft wel meerdere producten in huis van dit bedrijf. Iedere dag gebruiken tot wel 2,5 miljard mensen een van hun producten. Maar hoe ziet dit eruit tijdens de Coronapandemie? Marlous den Bieman, Media Relations & External Communications Manager bij Unilever Nederland gaf mij uitleg over hoe Unilever momenteel te werk gaat en waar hun focus nu ligt. 

Iedereen sloeg aan het hamsteren 

Unilever produceert veel producten gericht op hygiëne maar ook veel houdbare producten. Veel houdbare producten in de Nederlandse supermarkten begonnen in extreme maten te verkopen. Mensen wilden voorraad in huis hebben. Dit leek als een soort sneeuwbaleffect over de wereld te gaan. Marlous vertelt: “We zagen in de supermarkten dat hygiëne en houdbare producten erg hardliepen, zoals Unox soep in blik, knakworsten, Smac, Calvé pindakaas en schoonmaakproducten van bijvoorbeeld Cif en Glorix. Hoeveel meer we verkopen is lastig te zeggen omdat dat heel erg verschilt per product. Je kunt je voorstellen dat producten die lang houdbaar zijn de afgelopen periode meer verkocht zijn. IJs buiten de deur daarentegen veel minder”. Als consument kon ik zelf goed merken dat een hoop houdbare voeding en hygiëne producten op begonnen te raken in de supermarkten. Marlous legt uit hoe Unilever rekening hield met dit hamstergedrag. “We hebben de productvoorraad op peil kunnen houden. In onze fabrieken houden we ons bezig met onder andere de onvoorspelbare uitdagingen die in onze operationele omgeving voor komen. Ook zorgen we voor meer capaciteit waar dat het meest nodig is, zoals handhygiëne en voedsel.” 

Een productielijn op zijn kop 

“Vraagpatronen van de consumenten veranderen”, geeft Marlous aan. Het Coronavirus raast over de wereld en treft alle landen. Mensen willen niet getroffen worden door het virus en ernstig ziek raken. Het advies van veel overheden is dan ook om vaak je handen te reinigen en hygiënisch te blijven. Unilever draagt hieraan bij met wat ze kunnen. Marlous zegt,” Als het grootste zeepbedrijf voelen we een verantwoordelijkheid om bij te dragen aan zoveel mogelijk zeep en desinfecterend handgel te produceren. Daarnaast kijken we actief naar hoe we kunnen inspelen op de veranderende vraag. Dit doen we bijvoorbeeld door productielijnen aan te passen. Een fabriek van ons in Hamburg maakt nu dus ook handzeep op de lijn waar we eerst douchegel produceerden.” 

Ook kleine ondernemingen steunen we 

In deze onzekere tijd houdt Unilever zich bezig met het zo veel mogelijk beschermen van hun personeel. Maar ook het ondersteunen van hun klanten en leveranciers. “We trekken 500 miljoen euro uit om onze klanten en leveranciers sneller te kunnen betalen. Het is van belang dat die bedrijven genoeg geld in kas houden om niet in financiële problemen te komen. Ook kleine ondernemingen steunen we. Daarnaast zijn er ook lokaal een aantal mooie initiatieven ontstaan. Onder andere productdonaties aan voedselbanken om de impact van het hamsteren te ondervangen”, Vertelt Marlous. Als een van de grootste spelers in de voedsel en waardeketen lijkt Unilever verantwoordelijkheid te nemen voor het ondersteunen van hun partners en klanten in deze ketens.  

Grote merken ter ondersteuning aan de samenleving 

We kunnen wel stellen dat Unilever de situatie ten aanzien van het Coronavirus uiterst serieus neemt. Personeel wordt nauwlettend gescreend op ziekteverschijnselen. Marlous vertelt dat ze zich momenteel met name richten op vijf dingen: “Het ondersteunen van hun personeel, onze supplychain zeker stellen, het bedienen van de consumentenvraag, bijdrage leveren aan de samenleving en het behouden van hun financiële kracht.” De Coronacrisis laat Unilever wel zien dat het van belang is om hun grootte en merken te gebruiken als een kracht ter ondersteuning aan de samenleving. Hierin worden merken als Lifebuoy en Domestos gebruikt als voorlichtingsprogramma’s over hygiëne. Dit is van belang om zo het aantal besmettingen over de hele wereld te doen krimpen. 

Maatschappelijke plicht?

Hulp van bedrijven als Unilever tijdens de huidige Coronapandemie zijn zeker nodig. Ze helpen de samenleving en met name andere bedrijven om overeind te blijven. Op deze manier denk ik dat de financiële gevolgen voelbaar zullen zijn, maar wel beperkt blijven. Ik vind het goed om te zien dat bedrijven van deze schaal begaan zijn en een helpende hand bieden. Maar is dit de maatschappelijke plicht die je moet dragen als je een bedrijf bent van deze proportie? Het lijkt erop dat Unilever dit wel zo ziet. Ik vind het mooi om te zien hoe ze samen met kleinere spelers de voedsel en -waardeketen krachtig houden. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *