Interview – Coca-Cola #1: In Nederland 6 miljoen consumpties frisdrank per dag

Het is het jaar 1897. Er loopt een man met een wichelroede over het Brabantse land nabij het dorpje Dongen. Hij loopt een stukje naar links, dan weer een stukje naar rechts. Op een gegeven moment stopt hij. Hij heeft kwalitatief hoogwaardig water gevonden. Dit is de plek waar de limonadefabriek van Coca-Cola zal neerstrijken. Ruim 100 jaar later sta ik met een groep studenten Voedingsmiddelentechnologie en enkele medewerkers van HAS Hogeschool op dezelfde plek.

120.000 blikjes, 100.000 petflessen en 55.000 glazen flessen per uur

We krijgen een rondleiding door de bottelarij waar inmiddels 5 minerale bronnen worden gebruikt  en waar 120.000 blikjes, 100.000 petflessen en 55.000 glazen flessen per uur worden afgevuld. Per dag rijden er gemiddeld 150 vrachtwagens af en aan. Er werken circa 320 medewerkers in Dongen. De rest van de totaal 800 medewerkers van Coca-Cola in Nederland werken vanuit het hoofdkantoor in Rotterdam. We spreken met Therese Noorlander, Directeur Public Affairs & Communications en Arjanne Hoogstad, Manager Externe Communicatie en Duurzaamheid van Coca-Cola over de wereldberoemde drank, natuurlijk in relatie tot gezondheid.

Kennismaking

Voordat Therese bij Coca-Cola aan de slag ging, werkte ze ruim zes jaar bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport als beleidsadviseur en teamleider op projecten die te maken hadden met een gezonde leefstijl. In Rotterdam heeft ze bedrijfskunde gestudeerd en vervolgens bij onder andere Heineken en Nutricia gewerkt. Arjanne Hoogstad heeft na haar studie Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen ook bij KPN als manager Duurzaamheid gewerkt.

Coca-Cola is in 1928  meegekomen met de Olympische Spelen

Therese vertelt dat Coca-Cola sinds 1928 in Nederland te vinden is. “Coca-Cola is meegekomen met de Amerikaanse sporters tijdens de Olympische Spelen van dat jaar. Die vonden toen in Amsterdam plaats. Coca-Cola was hoofdsponsor. Het leidde ertoe dat het drankje in Nederland werd geïntroduceerd en het viel meteen in de smaak. Coca-Cola zelf is veel ouder: het werd in 1886 bedacht door de apotheker John Pemberton in Amerika en in 1893 als merk geregistreerd. Pembertons boekhouder bedacht de mooie krulletters. In die tijd werden er 9 glazen per dag verkocht voor 0,05 $. Nu zijn dat 1,9 miljard glazen per dag. De fabriek in Dongen is de enige in Nederland. Het is een erfenis van de familie van Tuijn die in 1897 naar Dongen kwam om bier te brouwen en zich later toelegde op frisdrank.”

20 merken

Coca-Cola verkoopt uitsluitend dranken en dat wereldwijd. ‘Coca-Cola’ bestaat in Nederland uit verschillende bedrijven. Coca-Cola Nederland maakt deel uit van The Coca-Cola Company Group. The Coca-Cola Company en haar dochtermaatschappijen zijn eigenaar van de merken en doen de consumentenmarketing, en verkopen het basisconcentraat voor de drankjes aan Coca-Cola European Partners Nederland. In Nederland brengt het bedrijf 20 merken op de markt: de klassieke Coca-Cola, Coca-Cola life, Coca-Cola zero sugar, Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Aquarius, Minute Maid, Nestea, Kinley, Chaudfontaine, FÏNLEY, Appletiser, en Honest. Maar ook merken die geen eigendom zijn van The Coca-Cola Company Group: Monster, Fernandes, Dr Pepper, Capri-Sun, Nalu en Schweppes.

Waarom geen Dongens mineraalwater?

Het mineraalwater Chaudfontaine is het snelst groeiende merk van Coca-Cola Nederland. Eén van de docenten stelde tijdens de rondleiding terecht de vraag waarom ze Chaudfontaine verkopen en niet een Dongens mineraalwater. Tja, Chaudfontaine heeft nu eenmaal naam gemaakt, natuurlijk. En de Belgische mineraalwaters zijn beroemd. Maar wie weet komt het er nog ooit van.

Maar hoe wordt Coca-Cola eigenlijk gemaakt?

“In de bottelarij worden water, suiker en koolzuur gemengd met het Coca-Cola concentraat”, vertelt Arjanne “Het geheime recept voor dit concentraat ligt veilig opgeborgen in een kluis in Atlanta (Verenigde Staten) en zelfs de directie in Nederland kent het recept niet. Tot nu toe is het geheim ook nog steeds niet ontsluierd, al hebben meerdere partijen beweerd van wel. De klassieke Coca-Cola smaakt overal hetzelfde. Maar er zit een lokaal tintje aan. Water komt van onze eigen bron De Wildert in Dongen, suiker van Nederlandse suikerbieten.”

Coca-Cola is een bedrijf van grote aantallen

Wereldwijd werken er 142.200 mensen. Er zijn 1000 fabrieken, waarvan 400 in Amerika. De omzet was in 2014 $46 miljoen. In Dongen wordt gemiddeld jaarlijks zo’n 550 miljoen liter frisdrank geproduceerd. Dit is zo’n 85% van wat er op de Nederlandse markt door Coca-Cola verkocht wordt. Coca-Cola verkoopt aan Nederlanders per dag maar liefst 6 miljoen consumpties frisdrank. Deze komen onder meer uit zo’n 83.000 frisdrankautomaten.

Rondleiding

Tijdens de rondleiding zagen we inderdaad de flesjes en blikjes voorbij snellen over de in totaal 10 productielijnen. Bijna alles bleek geautomatiseerd en medewerkers zagen we nauwelijks, alleen op de heftrucks, waarvan er bijna 40 rondrijden. In de opslagruimte is plaats voor 29.000 pallets, voorraad voor 10 dagen. Veel échte Coca-Cola zagen we dus niet, vooral roestvrijstaal. En lange rijen blikjes of flesjes, gevuld of leeg. Want er wordt ook gerecycled bij Coca-Cola.

Duurzaamheid

Coca-Cola in Nederland heeft naar eigen zeggen heldere doelstellingen als het gaat om duurzaamheid en gezondheid. Zo heeft het bedrijf een duurzaamheidsplan met 8 pijlers.  Het grote doel is uiteindelijk om in 2020 de CO2 voetafdruk van Coca-Cola met 1/3 de verminderen ten opzichte van het basisjaar 2007. 35% van alle energie dat het bedrijf gebruikt moet in 2020 afkomstig zijn van hernieuwbare bronnen.
Coca-Cola verkoopt aan Nederlanders per dag maar liefst 6 miljoen consumpties frisdrank. Veel dus. Het is daarom wel interessant hoe deze dranken gezonder kunnen worden. Ik ben wel benieuwd wat de lezers van HAS Voedseldialoog vinden wat Coca-Cola zou moeten doen.
In de volgende blog over Coca-Cola meer over gezondheid…