Gastblog – Marc Pruijssers over voedings-waar-voor-je-geld

We kennen allemaal het begrip ‘waar voor je geld’. Als dit voor jóuw product of dienst opgaat, dan ben je als bedrijf goed bezig. Want ‘value-for-money’ leveren, is een voorwaarde voor klanttevredenheid, herhalingsaankopen en daarmee commercieel succes. Het begrip ‘waar voor je geld’ intrigeert me en is voor mij de kern van mijn vak als foodinnovator: ‘Waar’ slaat op ‘waren’, goederen, maar ook op ‘waarde’. En als ‘waren’ werkelijk ‘waarde’ hebben, dan wordt daar graag ‘geld’ voor betaald. Geld? Bah, wat vies! Misschien… Maar wél ons enige universele ruilmiddel, dus we rekenen er maar mee…

Waarde is persoonlijk

‘Waarde’ bestaat in allerlei vormen en gedaanten. Waarde is persoonlijk. Wat voor de één waarde heeft, heeft dat voor een ander soms niet. En waarde is ook veranderlijk. In het onderstaande filmpje van Frans Bromet, uit 1998, vertellen willekeurige voorbijgangers waarom ze toch écht geen waarde hechten aan mobiele telefonie. Ongetwijfeld hebben zij nu, bijna 20 jaar later, zonder uitzondering allemaal minimaal één smartphone.

Voedingskundige waarde

Ook als het gaat over voedingskundige waarde, ‘voedings-waar voor je geld’, zijn er grote verschillen tussen mensen, doelgroepen, én grote verschuivingen door de tijd. Wat voor de één voedingswaarde heeft, heeft dat voor de ander niet. En wat nu waardevol is, is dat morgen misschien niet meer. Het is nog geen halve eeuw geleden dat sigaretten, frisdrank en chocolade werden aangeprezen als gezonde producten. Ongelofelijk? Misschien… Maar als je naar de Mars® advertentie uit 1941 hiernaast kijkt door de bril van toen, dan begrijp je dat tijdens de Tweede Wereldoorlog, in tijden van  schaarste, zelfs ‘lege’ calorieën ontzettend waardevol waren.

Uiteenlopende zaken

En zo verandert begrip van waarde nog continu en zijn er tegelijkertijd groepen mensen die waarde hechten aan totaal uiteenlopende en soms tegenstrijdige zaken: van maximaal en onbekommerd genieten, tot dierenwelzijn, milieubescherming, eerlijke handel of gezondheid. Het heeft allemaal waarde voor mensen die er om geven. Binnen de nieuwe HAS-minor ‘Value by Design’ (vanaf studiejaar 2017/18 in Venlo) gaan we onderzoeken welke toegevoegde waarde ook daadwerkelijk waarde toevoegt. Zodanig dat mensen er ook voor willen betalen, bedoel ik. En we gaan onderzoeken hoe je deze toegevoegde waarde slim vormgeeft, qua waardepropositie, inclusief branding, keurmerken (wel of niet?), verpakking, communicatie, etc. Zodanig dat die “waarde” ook maximaal ervaren wordt.

De supermarkt in!

En het startpunt daarvoor? De deur uit, de supermarkt in! Want de prijskaartjes van bestaande, succesvolle productconcepten zijn het levende bewijs van wat producten de doelgroep blijkbaar waard zijn.Door de prijs van ‘2-sterren boeren scharrelrookworst’ te vergelijken met die van reguliere rookworst, kun je de toegevoegde waarde (+35%) van dierenwelzijn meten. Door ‘extra magere’ rookworst te vergelijken met reguliere rookworst, krijg je een indicatie van de meerwaarde (+20%) van ‘minder vet’ of ‘light’ proposities. Als je vervolgens goed begrijpt welke slimmigheidjes (lichtblauwe kleurtjes en wollige wolkjes voor ‘light’ bijvoorbeeld) het meest effectief bijdragen aan waardebeleving, kun je de meerwaarde van food innovaties maximaliseren.

Onderzoekende houding

En daarmee wil ik deze blog afsluiten. Een pleidooi voor een onderzoekende houding en een externe marktgerichte, consumentgerichte blik. We kunnen zo ontzettend veel leren van wat anderen, door schade en schande wijs geworden, vóór ons al hebben uitgedacht en uitgeprobeerd. En we kunnen zo ontzettend veel leren van het gedrag van consumenten. Die onderzoekende houding en díe extern gerichte blik maakt je wijzer en geeft je een voorsprong, júist in onze nog steeds te vaak naar binnen gekeerde wereld van agro en food.

Over Marc Pruijssers

Marc Pruijssers is opgeleid als industrieel ontwerper en bedrijfskundige, en heeft zich in diverse rollen binnen de verpakkings- en foodindustrie ontwikkeld tot all-round foodinnovator. Hij werkt sinds 2012 als docent/adviseur/onderzoeker bij HAS Hogeschool, en is sinds 2014 als opleidingscoördinator verantwoordelijk voor de opleiding Food Innovation, locatie Venlo.