Coca-Cola Nederland: Er is een tijd om lawaai te maken en de tijd om stil te zijn

portret Kirsten van Coca-Cola Nederland
Kirsten van Zandwijk

Overal op de wereld waar je komt zijn ze wel te vinden. De producten van The Coca-Cola Company. Kirsten van Zandwijk is werkzaam bij Coca-Cola Nederland. Zij is onderdeel van het managementteam in Nederland en eindverantwoordelijk voor onder andere de communicatie en duurzaamheid. Kirsten is niet iemand die de ‘normale routes’ bewandelt. Ze is begonnen met werken bij non-profit organisaties (NGO), waarvan het langst bij Unicef. Daar werkte ze wel nauw samen met het bedrijfsleven. Kirsten gelooft erg in het samenwerken tussen het bedrijfsleven en de NGO’s. Ze vindt dat daar veel te halen valt. Ze heeft dus bewust de keuze gemaakt om aan de commerciële kant van de voedselketen te gaan kijken. Hier wil zij een grote impact maken met haar ervaring en kennis.  In de blogpost van Annet Roodenburg over Coca-Cola Nederland was te lezen dat Coca-Cola maar liefst 6 miljoen consumpties per dag verkoopt in Nederland. De Coronacrisis brengt een hoop veranderingen met zich mee zo ook bij Coca-Cola. Benieuwd hoe het nu met ze gaat? Lees het hieronder. 

Iedereen kent het wel 

Vernieuwing is een belangrijk deel binnen het bedrijf Coca-Cola. Vaak worden de nieuwe producten getest door sampling. Iedereen kent het wel, de vrachtwagen van Coca-Cola en de medewerkers beladen met een koeltas op hun rug.  “Sampling is belangrijk voor Coca-Cola”, vertelt Kirsten tijdens ons videogesprek. “We staan dan door het hele land en delen overal gratis blikjes suikerarme en suikervrije frisdrank uit om mensen kennis te laten maken met onze producten. Dit staat nu eigenlijk allemaal stil.” Door de Coronacrisis is de focus op het voorheen zo grote marketingsegment van Coca-Cola afgenomen. Er zijn nu belangrijkere zaken. 

De strijd tegen de suikergekte  

Coca-Cola is zich er zeer van bewust dat hun producten bij hoge consumptie zeker niet gezond zijn. Daarom zijn ze al een langere tijd bezig met het gezonder en duurzamer maken van hun producten. Dit gebeurt door middel van innovaties op productniveau, de focus ligt voornamelijk op suikerreductie en duurzaamheid van het verpakkingsmateriaal. Op sommige vlakken ontstaan hier door de beperkingen rondom corona, zoals in het organiseren van smaaktesten bijvoorbeeld. “Prioriteit is nu de gezondheid en veiligheid van onze mensen en de consument. Maar ik hoop dat we snel weer kunnen opstarten naar het normale niveau”, blikt Kirsten vooruit.

De eeuwige productie tot stilstand gebracht 

Hoewel ik er nog nooit geweest ben, begreep ik dat de productielijnen bij de bottelarijen van Coca-Cola altijd in beweging zijn. Vóór de coronamaatregelen van de overheid liep de productie continu door nu zijn het vooral nog de producten bestemd voor de supermarktschappen.

Coca-Cola mist een groot deel van hun klanten nu de horeca tijdelijk wegvalt. Maar bij de consumenten die boodschappen doen voor thuis is de vraag naar producten van Coca-Cola alleen maar gestegen. Dit was met name te zien toen veel mensen gingen hamsteren. Het hamsteren is inmiddels gestopt, maar het blijft wel drukker in de supermarkten. Gelukkig kan Coca-Cola hun producten blijven maken. “In Dongen produceren we met minimaal anderhalve meter afstand gedaan. Dat gaat goed, de productielijnen zijn vrijwel volledig geautomatiseerd”, zegt Kirsten.

Overschot aan horecaproducten 

Omdat de coronacrisis ‘opeens’ tot sluiting van de horeca leidde, heeft Coca-Cola een enorm overschot aan horecaproducten. Hiervoor is momenteel geen afzet. Kirsten vertelt: “Heel veel producten die we over hebben gaan naar de voedselbanken en op dit moment ook heel specifiek naar de Islamitische voedselbank waar vanwege ramadan nog meer vraag is naar producten. Ook hebben we een grote actie opgetuigd om verspilling verder tegen te gaan. We zamelen onze drankjes met een korte houdbaarheidsdatum die bij onze horecaklanten staan in. Deze geven we weer door aan goede doelen als de voedselbanken, het Rode Kruis en andere lokale initiatieven. Zodra straks de deuren weer open mogen bij onze horecaklanten vergoeden wij alle gedoneerde frisdranken in de vorm van nieuwe trays. Inmiddels hebben we in samenwerking met ondernemers en groothandels in Nederland al 700.000 drankjes ingezameld en gedoneerd.”

De wereld verkeert in crisis 

Juist daarom heeft Coca-Cola wereldwijd besloten om tijdelijk te stoppen met het promoten van hun producten. Kirsten: “Onze marketinginspanningen zijn nu gestopt en onze prioriteiten zijn verschoven. Enerzijds wil Coca-Cola zorgen dat haar eigen personeel veilig is, anderzijds willen we er voor onze klanten zijn op het gebied van welzijn en gezondheid. Daarom is er door Coca-Cola wereldwijd 120 miljoen dollar beschikbaar gesteld voor noodhulp met name aan het Rode Kruis.”

Een sprankeling van hoop 

Coca-Cola mist een groot deel van haar omzet nu de horeca tijdelijk wegvalt, grote events en festivals zijn gecanceld. Wel zie je dat mensen meer boodschappen doen dus via de supermarkten wordt wel meer verkocht dan normaal. Dit was met name te zien toen velen gingen hamsteren. Nu het hamsteren gestopt is blijft het wel drukker in de supermarkten. Gelukkig kan Coca-Cola hun producten blijven maken. “In Dongen wordt hard doorgewerkt en houden we ons aan de RIVM richtlijnen. Gelukkig gaat dit goed en houden we de spirit er goed in!” Vertelt Kirsten trots. 

Het is duidelijk dat ook tijdens de Coronacrisis Coca-Cola haar klanten en consumenten niet vergeet. Ze willen de verantwoordelijkheid pakken en hulp bieden waar mogelijk. En dat siert ze.