Horeca Nederland, 2 waarschuwingen is teveel.
15 maart 2020, het Coronavirus heeft de wereld in haar greep. Over de hele wereld treffen overheden maatregelen tegen het verspreiden van dit virus. Ook in Nederland. De ene naar de andere maatregel wordt getroffen en heel Nederland kijkt in spanning mee. “Om verdere uitbreiding van het Coronavirus tegen te gaan, heeft het kabinet besloten om vanaf vanavond 18.00 alle eet- en drinkgelegenheden in Nederland te sluiten.” Zo luidt het bij RTL Nieuws. Het was destijds nog niet duidelijk voor hoelang deze maatregelen van kracht zouden zijn. Zes april, dan zouden we meer te horen krijgen. Uit eindelijk heeft deze horeca stop tot en met 1 juni jongstleden geduurd. Terrassen zijn weer open. Een café of restaurant mag maximaal 30 gasten ontvangen, hierin moet de anderhalve meter afstand van elkaar gewaarborgd worden. Maar wat zijn nou eigenlijk de gevolgen geweest van deze horeca stop? Zijn alleen de horecaondernemers geraakt of zijn er meerdere gedupeerden?
12 procent van de horecaondernemers NIET in de gevarenzone.
Sinds januari 2010 zat de Nederlandse horeca in een enorme groei, in januari 2020 was het aantal zaken ten opzichte van 2010 met 60 procent gegroeid. Hartstikke goed voor de economie en de voedsel en -waardeketen natuurlijk. De Coronacrisis heeft een ongekend effect gehad op de Nederlandse horeca. “3 op de 5cafés en restaurants en 45% van de hotels worstelen met hun kredietwaardigheid,” meldt Het Parool. Zij lieten Graydon (een kredietbeoordelaar) uitzoeken wat het effect kan zijn van de crisis en zijn naweeën voor de horecaondernemers. “De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren. Nu men gedeeltelijk open mag, zal de impact geleidelijk aan afnemen, maar bedrijven zullen daar nog zeker een tijd last van ondervinden. Hierin zit dan ook 12 procent van de horecaondernemers niet in de gevarenzone,” weet een woordvoerder van Graydon te vertellen aan Het Parool.
Ik ben een barman, geen politieagent.
Niet alleen de kredietwaardigheid van horecazaken in Nederland zorgt ervoor dat ze hun deuren sluiten. Ongeveer twee weken geleden konden de deuren weer voor hun gasten. Iedereen kon weer naar hun favoriete restaurant, gezellig borrelen op het terras of een overnachting maken in een hotel. De horeca mocht open, maar: met regels . De voornaamste regel is dat er aan de anderhalve meter afstand voldaan moet worden met de uitbater als toezichthouder. Steeds meer verhalen komen naar buiten van horeca-eigenaren die te veel waarschuwingen krijgen. De rode draad in deze verhalen is vaak dat gasten zich niet aan de regels houden en geen gehoor geven aan aanwijzingen van de uitbater. Voor boa’s is dit reden om een waarschuwing te geven . Twee waarschuwingen? Dan ontvang je een boete van 4000,- euro. Voor veel horecaondernemingen is dit te veel na een lange tijd geen inkomsten, zij kunnen hun deuren sluiten. Richard Keller eigenaar van café De Pomp in Baarle-Nassau is een van deze ondernemers. “Ik heb mensen aangesproken en geprobeerd ze uit elkaar te houden. Maar ik ben een barman, geen politieagent. Ik kan niet de hele tijd handhaven,” vertelt hij aan Omroep Brabant. Moeten wij niet als gast in de horeca meer respect tonen, ook met een biertje op? Ook dan zullen wij ons moeten houden aan de regels van het RIVM voor de Nederlandse horeca. Dan kunnen ik, jij en de rest van Nederland ook in de toekomst bij dat gezellige café een borrel drinken!
De horeca is essentieel in de voedselketen.
In een voorgaande blog die ik schreef werd duidelijk dat de horeca een grote invloed heeft en essentiële rol speelt binnen onze voedselketen. Nu de horeca een tijd dicht is geweest werd dit pijnlijk duidelijk. Grote aantallen geproduceerd voedsel over de hele wereld krijgen een andere bestemming. Er zijn meestal 3 opties, verwerking, veevoer of de afvalberg. Dit treft de gehele voedselketen. Veel bedrijven proberen hier creatief mee om te gaan. Helaas lukt dit niet altijd, tijd schiet soms te kort of de kosten zijn simpelweg te hoog om een product te verwerken. Vaak wordt er gedacht, waarom slaan we het dan niet op? De huidige samenleving bevat zoveel technieken om producten langer houdbaar te maken. Maak hier dan gebruik van! Helaas is het niet zo simpel. Opslag is een dure en eveneens niet duurzame manier voor de wereld. Er komt een hoge uitstoot bij kijken. Of er is te weinig ruimte de schuren of vrieshuizen raken overvol.
Goed om te zien is dat de horeca ook veel steun mag ontvangen tijdens de Coronacrisis. Verschillende organisaties betuigen steun. De één bied een gratis service aan als een reserveringstool en korting op bestellingen. De ander laat de ondernemers op een later moment betalen als het nu financieel niet uitkomt. Veel organisaties doen hun uiterste best om de horeca steun te bieden in deze moeilijke tijd. Met alle hulp en steun die de horeca geboden wordt komen ze hopelijk weer uit de crisis waarin we nu verkeren.
Bijgewerkte informatie is altijd actueel, zodat de ziekte gemakkelijk onder controle kan worden gehouden.