Consumentenmerk Onze Markt staat voor een eerlijke voedselproductie

Ik ben Hester Schilt, 4e jaars student Food Innovation aan HAS Hogeschool. Ik ben momenteel aan het afstuderen met mijn eigen onderneming Onze Markt.

Tijdens mijn studie kwam ik erachter hoe complex ons voedselsysteem is en hoe ver wij hiervan verwijderd staan. Voor mijn studie ging ik mij verdiepen in trends. Ik zag om mij heen dat onze natuur steeds meer achteruit gaat en echte aandacht voor ons voedsel verdwijnt. Toen ik tijdens mijn studie de opdracht kreeg om een nieuw ‘gezond’ smaakje hagelslag te bedenken, dacht ik bij mijzelf wat ben ik eigenlijk aan het doen? Wat heeft een nieuwe smaak hagelslag voor toegevoegde waarde in alle keuzes die er op dit moment al zijn? En waarom zou ik de consument ‘misleiden’ tot het kopen van een ‘gezondere’ smaak met bijvoorbeeld fruit of groenten terwijl dit helemaal niet gezonder is?

Eerlijk voedselsysteem

Door mijzelf deze vragen te stellen ging ik mij meer verdiepen in ons voedselsysteem. Ik kwam erachter dat als wij een houdbaar voedselsysteem willen creëren wij anders om moeten gaan met onze keuzes. We moeten de consument inspireren om weer aandacht te hebben voor ons voedsel, waar het vandaan komt en hoeveel wij ervoor betalen. Want alleen met een eerlijke prijs kan de boer innoveren en aandacht hebben voor onze natuur. Maar is een eerlijk voedselsysteem dan mogelijk?

Prijswijzer

Ja, met mijn onderneming Onze Markt is dit mogelijk. Onze Markt is een consumentenmerk en beweging die zich inzet voor een eerlijke voedselproductie. Samen brengen we eerlijke producten naar de supermarkt door consumenten te laten meebeslissen over de eisen en prijs van onze producten. Dit doen wij doormiddel van onze PrijsWijzers. Eerlijker voor onze natuur, onze boeren en ons als consumenten. Dit doen we niet door dure marketingcampagnes of door stiekeme ‘nudging’. Maar simpelweg door: menselijkheid. Door middel van onze PrijsWijzers laten we zien dat de consument bereid is meer te betalen voor eerlijk voedsel, als ze maar weten waar het geld naar toe gaat.

Momenteel is het eerste product eerlijke aardappelen verkrijgbaar in 300 Coop supermarkten. Daarnaast ben ik bezig met het lanceren van ons tweede product: eieren. Consumenten, dus jij ook, kunnen nu meebeslissen over de prijs en de eisen van dit product via de PrijsWijzer van Onze Markt. Erg leuk en informatief om te doen want door de PrijsWijzer leer je meer over ons voedsel en de eerlijke prijs.

Vliegende start

Het is mooi om te zien wat je als ondernemer met passie voor elkaar kan krijgen. Dat wij met ons merk binnen een jaar schapruimte in alle Coop supermarkten zouden krijgen, had ik nooit durven dromen. De Coop heeft het merk een vliegende start gegeven waardoor wij onze eerste teler al een eerlijke prijs konden betalen.

Maar met één teler zijn we er nog niet. Er staan nog genoeg boeren in de rij om ook een eerlijke prijs te krijgen voor hun producten. Daarom is het van essentieel belang dat het verhaal van Onze Markt zich zal verspreiden en steeds meer mensen zich aansluiten bij onze beweging. Dit doe je door onze PrijsWijzers in te vullen en lid te worden van onze vereniging. Dit kan voor maar 1 euro!

Vergroten community

Een van de grootste uitdagingen van mijn ondernemers avontuur is het vergroten van de community met weinig marketingbudget. Omdat wij met Onze Markt vinden dat alles wat jij voor een product extra betaald naar de boer moet gaan, doen wij niet aan dure marketingcampagnes. Maar ondanks alle uitdagingen die het ondernemen met zich meebrengt is ondernemen een van de meest leerzame ervaringen die je maar kan bedenken. Je wordt zelfstandig, je leert communiceren, je krijgt lef en je staat sterker in je schoenen.

De HAS heeft mij veel ondersteund om dit te waar te kunnen maken. Na mijn afstuderen ga ik zeker door met het ondernemen. Ik ben momenteel bezig met het aanvragen van de HBO take-off subsidie in samenwerking met lector Antien Zuidberg van HAS Hogeschool. Deze subsidie is bedoeld om in het nieuwe studiejaar afstuderende studenten van HAS Hogeschool een opdracht te geven vanuit Onze Markt. Deze onderzoeken kunnen Onze Markt een boost geven in het uitbreiden van de community en het valideren van

Meer weten? Bekijk de website Onze Markt.