Actualiteit – Bod Kraft Heinz op Unilever: Boycot de hagelslag!?

Voor het eerst in 35 jaar overweeg ik geen Venz Hagelslag meer te kopen. Aanleiding hiervoor is het bod van Kraft Heinz op Unilever. € 134,3 miljard werd geboden, afgelopen week. Unilever wees het bod af: Te weinig, niet strategisch. Zestien jaar heb ik gewerkt bij Unilever, als voedingskundig wetenschapper. En meegemaakt hoe het bedrijf ‘gezondheid’ en ook ‘duurzaamheid’ omarmd heeft en zichzelf neerzet als motor voor deze waardes. Maar tegelijk ook streeft naar winst: ‘De voetafdruk halveren en de omzet verdubbelen…’

Overname van Unilever door Kraft Heinz is slecht nieuws

Unilever staat dan ook boven in de Down Jones Sustainability Index (duurzaamheid) en is nummer 1 in de Access to Nutrition Index  (ATNI). Deze laatste index laat zien hoe goed de wereldwijde, grote levensmiddelenbedrijven het doen als het gaat om voeding & gezondheid. Kraft Heinz bungelt ergens onderaan. En daarom is de overname van Unilever door Kraft Heinz slecht nieuws.  Want zonder de waarden gezondheid en duurzaamheid ontstaat slechts een nog groter bedrijf dat nog goedkoper kan produceren, betere prijzen van grondstoffen bedingen bij de leveranciers. En dus voor lagere prijzen de producten in de schappen laten zetten. Zodat wij, consumenten, alles voor die laagste prijs kunnen krijgen.

De laagste prijs

Ja: als consument zitten we hier zeker ook aan het stuur. Zolang wij de prijs het allerbelangrijkst vinden, werkt dit mechanisme zo. Wordt het dus niet eens tijd dat we als consument eens beter ons best doen. De ‘burger in ons’ laten spreken. Die burger is namelijk ook bezorgd over hoe gezond, eerlijk en duurzaam producten zijn.

Boycot de hagelslag: een statement

Vandaar mijn oproep om de producten van Kraft Heinz te boycotten. Dus Venz en De Ruyter hagelslag, Heinz tomatenketchup, Philidelphia kaas, Honig, Brinta, Capri-Sun, Roosvicee, Karvan Cevitam. Niet dat het nou zoveel effect zal hebben op het bedrijf, want het grootste deel van de markt van Kraft Heinz is niet in Nederland. Maar voor het maken van een statement: Blijf van Unilever af! Maar ook: Wij, consumenten vinden niet alleen de prijs belangrijk. We willen ook weten hoe gezond, duurzaam, diervriendelijk en eerlijk onze voedingsmiddelen zijn. En zijn bereid daarvoor andere keuzes te maken, en te betalen.

De prijsbewuste consument is de baas

Aan de keukentafel thuis ontstond wel het gesprek of hagelslag boycotten nu wel zo zinvol is. Wat verandert dat nu? Als je bewust kiest, kun je dan niet veel beter producten kopen van kleinere lokale producenten? En is Unilever niet eigenlijk precies het zelfde als Kraft Heinz? Groot, aangestuurd door op geld beluste aandeelhouders? Misschien wel een beetje. Maar punt blijft wel dat we als prijsbewuste consument dit alles in stand houden. En of dat nou zo wenselijk is…

Keuzes maken

In de supermarkt maak je bij je keuzes voor producten iedere keer weer opnieuw een afweging. Die keuzes maak ikzelf vanwege een heel scala aan verschillende argumenten, zoals: gemak (alle boodschappen bij 1 goed gesorteerde supermarkt dichtbij), gezond (vers fruit, groente, Becel), nieuwsgierig (nieuwe Nakd repen), duurzaam (minder vlees), smaak en gewoonte (Venz), diervriendelijk (scharrelkip), prijs (allerlei aanbiedingen). Met die keuzes heb je wel als consument een richtinggevende stem.

@Red_Unilever

Inmiddels is er een social media campagne gestart op Facebook en Twitter. Het Twitter account @Red_Unilever zegt ‘Nee tegen de overname van Unilever door de sprinkhanen van Kraft Heinz en 3G. Behoudt het hoofdkantoor, de werkgelegenheid en onderzoeksfuncties voor Nederland!’ Werkgelegenheid: Nog een reden om geen Venz hagelslag meer te kopen.
Gisterenmiddag kwam het verlossende nieuws: de overname is van de baan. Toch ben ik wel benieuwd hoe de lezers van HAS Voedseldialoog tegen zo’n boycot aankijken. Al was het maar om een punt te maken….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *