Trends – Top 3 gezonde ontwikkelingen voor 2017
Het is de eerste week van januari. Na 25 gesprekken, waarvan er nu 21 online staan zijn we goed op weg met onze reis door de voedselketen. Op 6 april verscheen de eerste blog voor HAS Voedseldialoog. Halverwege, na de eerste 11 gesprekken, maakte ik al eens een lijstje met overpeinzingen in 3 blogs. Nu ook een HAS Voedseldialoog Nieuwjaars-lijstje: mijn top 3 ‘gezonde’ ontwikkelingen voor 2017.
Op plaats 3: Het aangekondigde Broodonderzoek
Voor de broodnodige waarheid op tafel
Brood is uitvoerig langsgekomen in HAS Voedseldialoog. En nu: heel recent, is het onderzoek ‘Well on Wheat?’ aangekondigd. Speciaal bij mensen met brood gerelateerde gezondheidsklachten. Dit zat al langer in de planning want het project kwam in april al langs bij Sonneveld, ingrediëntleverancier voor de bakkerijsector & en in mei bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Ook tijdens het gesprek met Nederlands grootste bakker Borgesius, sprak Jan Borgesius zijn zorg uit over de toegepaste bakprocessen. Ik heb zelf toen nog een mini-literatuuronderzoekje naar die enzymen gedaan…
Waar wordt in het broodonderzoek naar gekeken?
Ik vond op Foodlog en bij het NBC een uitvoerige beschrijving. Hier even kort: Verschillende manieren van brood maken worden onder de loep genomen: Zoals gebruik van diverse gisttypen, zuurdesem, de duur van de deegbereiding, gebruik van ‘broodverbeteraars’ en verschillende granen (broodtarwe, spelt en de Emmer tarwe). De onderzoekers kijken naar stoffen in brood en ook naar de effecten op de darmflora, de darmstofwisseling, darmdoorlaatbaarheid en het al of niet optreden van ontstekingsverschijnselen bij personen met een ‘prikkelbaar darm syndroom’. Ik ben benieuwd. Goed dat de broodsector het zo aankondigt. Er kunnen voor de sector ook ongunstige effecten gevonden worden. De uitkomsten laten nog wel op zich wachten. Het onderzoek duurt 3 jaar.
Op plaats 2: Korte ketens en het internationale perspectief
Zelf paddenstoelen kweken
Met naast mij van de kerstmarkt: een zelfkweek pakket voor paddenstoelen, schrijf ik dit Nieuwjaars-lijstje. Het plezier van je eigen voedsel kweken! Je hebt er alleen een plantenspuit voor nodig. Ik heb de eerste paddenstoelen zojuist geoogst. Gaan we een omeletje van maken.
Je eigen koe slachten
We moeten naar ‘Kortere ketens’ hoor je vaak: je eigen koe laten slachten, een moestuin houden of de paddenstoelen op tafel kweken, heel mooi. Het brengt het ‘voedsel produceren’ dichterbij. Je kunt er een verhaal mee vertellen. Je kunt er de wereld alleen niet mee voeden, denk ik. De trend dat de wereldbevolking naar een hoger welvaartspeil zal gaan en dus ook meer vlees gaat eten is weliswaar een hoopvolle kerstboodschap. Maar wanneer iedereen zou eten zoals wij nu, dan hebben we 3 aardbollen nodig. Dat past dus niet. Wat dan?
Het internationale perspectief: met macht komt verantwoordelijkheid
Hier ligt zeker een stuk van het antwoord. Twee van ’s werelds grootste voedingsmiddelenproducenten zijn aan het woord geweest voor HAS Voedseldialoog: Nestlé en Unilever, decennia geleden ontstaan vanuit een noodzaak het goede te willen doen voor de mensen. Nu vaak bekritiseerd omdat ze met ongezonde producten hun geld verdienen. Met deze macht komt verantwoordelijkheid.
Onderdeel van de oplossing zijn is ingewikkeld
Bart Kuppens (Unilever) verwoordde het in ons gesprek over het zo bekritiseerde Vinkje, waarvan Unilever ooit mede-initiatiefnemer was als volgt: “Zeggen wat niet goed is, is simpel. Onderdeel van de oplossing zijn, is ingewikkeld, maar nog altijd beter dan vanaf de zijlijn hard roepen en niks doen.”
HOE je producten verkoopt is belangrijker dan hoeveel je verkoopt
In het gesprek met Nestlé, bekend van o.a. chocolade producten zoals KitKat, kwam dit op een andere manier naar voren: volgens Marc Aurel Boersch CEO, Nestlé Nederland, gaat het tegenwoordig bij Nestlé meer over HOE je producten verkoopt, in plaats van hoeveel. Dit is veranderd in de tijd. “Als je chocolade verkoopt is het nu van belang hoe je met kinderen omgaat”.
En dat is een mooi bruggetje naar de laatste gezonde ontwikkeling:
Op plaats 1: Kindermarketing
Stop kindermarketing!
Dit staat al jaren bovenaan de top bij de Wereldgezondheidsorganisatie als het gaat over beleid om gezondheid te stimuleren. Overgewicht en obesitas zijn een groot gezondheidsprobleem, zeker ook bij kinderen. Bescherm dus de kinderen tegen marketing voor ongezonde voedingsmiddelen. Nederland liep hierin behoorlijk achter: We hebben hier gedragsregels, geen wetgeving. Verpakkingen en de plek in de supermarkt (op plank 2) vielen daar sowieso niet onder. In de blog kwam het op verschillende plaatsen ter sprake: bij VBZ (Vereniging Bakkerij en Zoetwarenindustrie) als verantwoordelijkheid van de ondernemer, bij kinder-ijsjesverkoper Unilever, en bij de Consumentenbond, lid van de Alliantie Stop Kindermarketing!
Minder kindermarketing
Supermarkten Plus en Albert Heijn kondigden het deze zomer al aan: geen kindermarketing meer op ongezonde huismerkartikelen te gebruiken. Toen restte nog de A-merk artikelen, tot 8 december jl., toen ook de FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) via de Telegraaf aankondigde gebruik van kinderhelden op verpakkingen verder te ontmoedigen. Hoopvolle ontwikkelingen dit jaar, ik ben benieuwd of er in 2017 nog veel vrolijke figuurtjes op plank 2 in de supermarkten staan…
Dat was mijn top 3 gezonde ontwikkelingen. En ik vond het lastig kiezen, mijn lijstje was eigenlijk langer. Ik ben wel benieuwd of de lezers van HAS Voedseldialoog ook hun lijstjes hebben….