Kantine van het Zwembad in Zeist deel 3: Gezonde keuzes?

Dit is mijn 3de en tevens laatste blogpost voor HAS Voedseldialoog over het gesprek met Paul van Aalst, beheerder horeca van het Zwembad Dijnselburg in Zeist. In de vorige 2 posts over dit interview besprak ik de organisatie van de horeca van het zwembad en het verhaal van de in 2010 verdwenen patat. Hieronder kijken we naar de gezonde keuzes van nu en de toekomst.

Patat en kroket uit de oven

Op mijn vraag over het huidige aanbod aan gezonde producten, antwoordt Paul: “We frituren niet meer, maar bereiden alles in ovens die alle bereidingstechnieken aankunnen: patat, kroketten, kaassoufflés en frikadellen, alles wordt warm gemaakt, geen olie en minder energieverbruik. Maar ook: gemakkelijker schoonmaken: een win-win dus, die ovens.”

Ik Kies Bewust logo

“Verder zijn de koffie, thee en de rietsuiker ‘fair trade’. We hebben een paar ‘Ik Kies Bewust’ producten: ijsjes (niet officieel, maar zou het logo wel kunnen krijgen) en dranken.” Geen verse groente en fruit? “Nee, nu niet, soms in de zomer,” aldus Paul, “we hebben wel verse jus d’orange, en broodjes gezond. Het is meer afgestemd op de bezoeker.”

Bewustwording: portiegrootte

“Wat ik wel eens zeg als ouders zo’n groot ijsje van 2 Euro bestellen voor hun dochter van 4…”, vervolgt Paul, “…zou u dat wel doen? Ouders hebben vaak geen idee hoe groot zo’n ijsje is. Zo’n kind krijgt dat toch niet op. Het kost me wel geld, maar die ouders komen wel terug. Ouders waarderen dit. ‘Nou meneer, dank je wel, daar heb ik wat aan’, zeggen ze dan. Het is ook bewustwording.”

Productaanbod verbeteren

Ik vroeg Paul wat hij nog meer kan doen: “Eigenlijk zou je nog meer naar je assortiment kunnen kijken. Meer aandacht besteden aan het Ik Kies Bewust logo. Fabrikanten proberen ook minder zout en suiker in hun producten te doen. Dat leeft wel.”

Menukaart met calorieën?

Op mijn vraag of hij ooit heeft overwogen om op de kaart aan te geven hoe groot die ijsjes zijn, antwoorde Paul: “Nee, eigenlijk niet.” Hij was ook niet meteen heel enthousiast: “Dan krijg je overal informatie op: ik heb heel veel producten. Zou ik op een menukaart overal calorieën bij moeten zetten. Het is misschien een idee.”

Liever verantwoord dan gezond

Paul blijft het liefst ver van discussies over wat is gezond hij noemt het liever ‘verantwoord’: “Fabrikanten spelen daarop in. De discussie over wat is gezond: daar ben ik wel klaar mee. Dat is veel te betuttelend”

Naar de markt

Er zit een spannend traject aan te komen. Het besluit wordt pas in juli genomen, maar de gemeente Zeist heeft het voornemen om het zwembad in 2017 extern te exploiteren. Dit wordt op dit moment nader onderzocht. Paul is druk bezig met de voorbereidingen. Hij heeft allerlei plannen voor de toekomst. Een nieuwe uitstraling, de kantine moet meer een beleving worden. Misschien, over 10 jaar kun je er ook je boodschappen afhalen, een zakelijke afspraak hebben, een in de oven geregenereerde snelle maaltijd nuttigen.

Gezondheid nu niet op de agenda

Een gezonder productaanbod staat nu niet op de agenda. Maar als de gemeente de opdracht geeft voor bijvoorbeeld een 2 sporenbeleid, dus niet betuttelend, en mensen de keuze laat, dan schuift Paul weer aan. “Daar ben ik helemaal niet op tegen, mijn collega’s ook niet. We zijn een maatschappelijke organisatie”. Nog wel.

Prijs is belangrijk

In de automaat heeft Paul heeft de Liga’s goedkoper gemaakt (0.80 Euro), die gaan niet zo hard: maar een paar doosjes per jaar. De chips staan daarboven (0.90 Euro), die gaan het snelst: zo’n 500 doosjes per jaar. “Als je die zou weglaten zou je het horen.” Ongezond voedsel is goedkoop. Paul wil best ook een fruitbakje aanbieden, maar dat betekent wel duurdere inkoop. Zou je met subsidies komen voor ondernemers, dan staat Paul hiervoor open: “Ik moet mijn eigen broek hier ophouden, omzet genereren, aan kosten denken.”

Tot slot

Nu is patat uit de oven de belangrijkste gezonde (of liever: verantwoorde) keuze in de zwembadkantine. De les hier in Zeist is dat gezondheid in ieder geval een keuze moet zijn.