Sonneveld deel 1: We zetten niet zomaar een zak achter de deur

Wel 2000 ambachtelijke en 10 industriële bakkerijen telt de Nederlandse bakkerij-sector. Groot dus als het gaat om aantallen. Wel vaak kleinere bedrijven. Er gebeurt veel en daarom sprak ik met Peter Weegels. Hij is verantwoordelijk voor Innovatie en development (I&D) bij Sonneveld. Sonneveld is ingrediëntleverancier voor de bakkerijsector. In de volgende blog voor HAS Voedseldialoog meer over gezondheid. Maar eerst, wat doet Sonneveld nu precies?

Sonneveld is een multi-local bedrijf

Bij Sonneveld werken 140 mensen, de omzet is rond de 60 miljoen Euro. De helft van hun producten gaan naar het buitenland: Engeland, Frankrijk, België, Hongarije, maar ook Azië en Latijns Amerika. Sonneveld is onderdeel van een groter bedrijf, Orkla Food Ingredients (OFI) met 3000 werknemers en 750 miljoen Euro omzet. OFI is de grootste ingrediëntenleverancier voor de bakkerij van Europa, met zusterondernemingen vooral in Scandinavië. “We werken volgens  een multi-local model”, vertelt Peter “Schaalvergroting (internationaal) is gunstig voor de inkoop en productie en tegelijkertijd zitten we lokaal dicht op de klanten. Tegelijkertijd is er veel synergie met de zusterbedrijven”

Directeur Innovatie en Development

Peter werkt sinds 2007 bij Sonneveld. Hij heeft 3 rollen: hij is directeur I&D, directeur van het EBIC (European Bakery Innovation Centre) en ook directeur van het grotere OFI-EBIC. Peter is dus veel bezig met innovatie en productontwikkeling voor de bakkerijketen.

Sonneveld levert bakkerijgrondstoffen

Zoals verbetermiddelen voor banket en brood, lossingsmiddelen (om de bakvorm in te vetten) aan de bakkerij industrie. “Dat zijn naast bakkerijen ook de supermarkten, die zelf ook bakken”, legt Peter uit. “Dit gebeurt vooral in Engeland en Frankrijk, niet zozeer in Nederland. Het gaat hier niet om afbakken, zoals bij Albert Heijn.

Veel verschillende leveranciers

“Wij kopen grondstoffen in en stellen daarmee de beste combinatie samen voor bepaalde toepassingen voor de klanten, de bakkerijen.” Die grondstoffen kopen we van veel verschillende leveranciers: bloemmolens, enzymleveranciers, leveranciers van emulgatoren, vitamines, mineralen.

We zetten niet zomaar een zak achter de deur

“Bakkerijen die bij ons ingrediënten kopen, krijgen daar ook service bij. We zetten niet zomaar een zak achter de deur. De producten die wij leveren worden tussen producties door getest. We laten dan zien dat je met onze bakkerijingrediënten in combinatie met de juiste instellingen van de machines het beste product krijgt.”

Het EBIC verkoopt kennis

Sonneveld verkoopt ingrediënten en EBIC verkoopt kennis. EBIC is het Open innovatie Centre van Sonneveld. Zij voeren een eigen boekhouding en winst en verlies rekening. Bedrijven uit de bakkerijketen zoals grondstoffenleveranciers, bakkers, retailers, marketeers of consultants en conceptontwikkelaars met een goed idee en zonder bakkerij-expertise, kunnen er onderzoeksprojecten doen. “Wij maken dan een prototype in het EBIC en zij kunnen ermee de supplychain in om het te laten maken. Maar ze kunnen ook Sonneveld vragen een grondstof te maken en te helpen verkopen. Ook doen we projecten met de overheid op voedselverspilling en voeding voor ouderen. En we delen onze kennis via trainingen en workshops.”

Kennisdelen is een doelstelling

“We doen het anders dan onze concurrenten, zoals bijvoorbeeld Zeelandia en Puratos”, geeft Peter aan: “Door kennis te delen bereik je meer dan met dingen geheim houden. Het is overigens niet zo dat alle kennis op straat ligt. Soms doen we onderzoek voor klanten waarin alles gecodeerd is. Is wel zo dat we geen gericht advies kunnen geven, als we de samenstelling niet kennen. Maar goed, dat is wat de klant wil. En zelf steken we er ook wat van op.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *