Interview – StreekSelecties #3: Is dit een antwoord op efficiënt, anoniem en goedkoop?
StreekSelecties vertelt het echte verhaal. De producenten staan met naam en foto op de verpakking. De producten zijn lekker. Dat gezondheid niet zo belangrijk is, vind ik natuurlijk jammer. Maar het bedrijf intrigeert me wel. Hebben zij een antwoord op die ‘race to the bottom’? Het alsmaar goedkoper en efficiënter worden van de voedselketen? De concurrentie is vooral het huidige aanbod in de supermarkt. Efficiënt, anoniem en goedkoop. We praten verder met Algemeen Directeur, Olivier Prakken, over de toekomst…
Het probleem is duidelijk
Ik vroeg of StreekSelecties last heeft gehad van fipronil: De eierboer van StreekSelecties David Jansen had het middel niet gebruikt. Olivier verbaast zich heel erg over de discussie die er nu gevoerd wordt: “We zouden een Europese noodklok moeten kunnen luiden, wordt gezegd: Maar daar gaat helemaal niet over: De vraag is WAAROM is het fout gegaan? Die vraag is veel belangrijker. Het komt voort uit hoe de voedselketen is georganiseerd: anonimiteit, geen samenhang en super efficiënt…” dat dit anders kan heeft Olivier uitgelegd in de vorige blog.
De toekomst: kansen & zorgen
Hoe ziet Olivier StreekSelecties over 5 jaar? “Dan staan we nóg steviger in de markt. Nu bereiken we consumenten 7 miljoen keer per jaar. Over 5 jaar is dit hopelijk verdubbeld. Op die manier bereiken we een grote groep consumenten met een beter alternatief voor het uitgeklede, anonieme en grootschalige aanbod. Consumenten worden zich steeds bewuster van wat ze kopen door voedselschandalen, maar ook door het internet. Geholpen door de aantrekkende economie ligt er voor ons echt een kans om verder te groeien. We hebben als StreekSelecties 2 zorgen: we zijn afhankelijk van onze partners. Daarin kan een bedreiging zitten. Ook ligt er in de markt nog een behoorlijke focus op geld en dat raakt ons uiteraard omdat onze producten wat duurder zijn dan reguliere producten. Onze innovatiedrang zorgt ervoor dat we daar steeds overheen stappen.”
Een voorbeeld van zo’n innovatie:
‘Queens of Dairy’, is de barista–melk waar ik het in het begin van mijn blog over had. Dit is als volgt gegaan: “In Nederland groeit het aantal koffiezaakjes enorm”, legt Olivier uit. “Een zo goed mogelijke koffie zetten is bijna verheven tot een kunstvorm. De barista’s doen alles om de kwaliteit van hun koffie te verbeteren: speciale koffiebonen, zuiver water, dure koffiezetapparaten. Maar tot onze grote droefenis voegen ze voor een mooie cappuccino wel lang houdbare fabrieksmelk toe. Daar wilden wij een alternatief voor bieden. We hebben toen partners gezocht om tot het beste product te komen, want StreekSelecties is zelf niet thuis in de koffie-industrie. In samenwerking met o.a. barista’s, koffiebranders, zuivelaars en het onderzoekinstituut NIZO ontstond de barista–melk van ‘Queens of Dairy’.” Er is volgens Olivier nog een wereld te winnen met dit soort innovaties. En partnerschappen staan daarin centraal. “Samen bereik je wat je alleen niet kunt.”
Gezondheid is geen speerpunt
“De afslag gezondheid hebben we nog niet genomen”, zegt Olivier daarover. “Lekkere, natuurlijke en transparante producten in de markt zetten is al een uitdaging en als we er ook de pijler gezondheid aan toe zouden voegen zijn de producten gewoonweg niet meer betaalbaar. De verantwoordelijkheid voor gezondheid ligt wat mij betreft in grote mate bij het consumptie patroon van de consument en het aanbod van de producenten. Wil niet zeggen dat we er helemaal niet op letten. We houden bijvoorbeeld in de gaten of er in producten niet te veel suiker of zout zit.” Maar de melk van ‘Queens of Dairy’ is een volle melk, omdat dat de beste smaak geeft. Hierbij is gezondheid dus minder belangrijk dan smaak.
Toch nog een beetje gezondheid want..
“Als je korte ketens hebt”, vervolgt Olivier, “dan heb je sowieso versere producten met minder toevoegingen. Dat is een mooi bijeffect.” Of gezondheid in de toekomst wel een speerpunt wordt, durft Olivier niet te zeggen. “Het zou kunnen, maar dan zouden we de merkwaarden van onze huidige merken moeten omgooien. Ik kan me eerder voorstellen dat we in de toekomst een nieuw merkconcept ontwikkelen waar gezondheid centraal staat.”
10 innovaties per jaar
Tot slot: wat zou Olivier doen als alles mogelijk is? “Dan zou ik direct willen kunnen schakelen met meer consumenten. Hoe korter de keten hoe transparanter, verser en lekkerder. Door direct met je doelgroep in contact te zijn kun je je aanbod ook precies op de vraag aanpassen. Daarnaast zou ik veel meer innovatietrajecten willen doen zoals die van ‘Queens of Dairy’. Om op die manier sneller, tot meer beter aanbod te komen voor de consument. Zodat iedereen kan genieten van producten met meer smaak, vakmanschap en een transparant verhaal als alternatief voor het huidige uitgeklede en anonieme aanbod.
Zouden we in de toekomst meer producten met een verhaal gaan kopen? Ben wel benieuwd…