Interview – StreekSelecties #2: Wat betekent dat eigenlijk: een transparant verhaal?

 

StreekSelecties bestaat om beter eten beschikbaar te maken; voor lekkere producten met een transparant verhaal. Bedrijfsjournalist Florieke Koers en ik spraken met Algemeen Directeur Olivier Prakken over wat dit betekent: zo’n transparant verhaal. De producenten van StreekSelecties Tjeerd, David, Theo, Mark staan met naam en foto op de verpakkingen van hun producten. Heel wat anders dan een foto van een en dezelfde boer die boven het schap in de supermarkt hangt van 600 winkels. Dat is een slechte rip-off’ volgens Olivier. Het verhaal van StreekSelecties klopt echt…

De grootste klant is supermarkt PLUS met het merk Gijs

StreekSelecties heeft drie merken, waaronder Gijs bij de supermarkt PLUS. De collectie Gijs-producten waren de eerste die StreekSelecties op de markt bracht. Sinds een jaar of 2 bestaat het tweede merk: ‘Passie & Trots’: de drinkyoghurts, de karnemelk en kaascrackers zijn verkrijgbaar bij BP tankstations, in de Broodzaak op de NS-stations én bij een aantal Jumbo supermarkten. En heel recent is daar de het specialty zuivel merk ‘Queens of Dairy bijgekomen.

Waar komen de ingrediënten vandaan?

Weet StreekSelecties altijd precies waar alle ingrediënten vandaan komen? “Vaak wel”, licht Olivier toe: “En als het niet zo is, vertellen we dat ook. Dat is het échte verhaal waar ik het steeds over heb, die transparantie. Van de producten met 1 of een beperkt aantal ingrediënten weten we dat wel. Zoals al onze kazen, zuivel, vis of groente en fruit. Van samengestelde producten, zoals de Granola, weten we niet altijd waar alle individuele ingrediënten vandaan komen. We weten wel wie het maakt en hoe dat proces eruit ziet. De Granola wordt geproduceerd door Mark Ribbink, een vakman met een klein bedrijf. Een oude bekende van StreekSelecties. Zijn producten zijn lekker en het verhaal klopt. Zo wordt Granola van granen, zaden en gedroogde vruchten op lage temperatuur in de oven geroosterd en met honing gezoet “.

Vlees en Vis

Bij vlees staat de slager op de verpakking zag ik op de website en niet de varkensboer. “Waar komt het varken dan vandaan?” vraag ik. “Soms weten we dat,” vertelt Olivier, “maar niet altijd. We weten wel dat het vlees 1 ster-Beter Leven is en uit Nederland komt. Maar de specifieke boer achterhalen en dit vervolgens op alle verpakkingen waar zijn vlees in zit, communiceren, dat kunnen we nog niet. Dat heeft te maken met onze relatief beperkte schaal, het wisselende aanbod en het feit dat het product continue beschikbaar moet zijn. Om dit op te lossen betrekt onze producent vlees bij verschillende boeren die voldoen aan het criterium van Beter Leven en dat is het verhaal wat we dan ook vertellen. Bij vis weten we dit wel en komt alle schol van 1 boot vandaan – de PD 147. Als deze boot niet uitvaart, bijvoorbeeld gedurende de paaitijd, communiceren we dit dan ook in de winkel. Voor supermarkten is dit uitzonderlijk.

Soms regelt StreekSelecties de hele operatie rondom een merk en soms een deel.

“Bij het merk Gijs bijvoorbeeld gaat een deel van de producten rechtstreeks van de producent naar de supermarkt PLUS. Wij spelen geen rol meer in de dagelijkse operatie zoals bestellingen en logistiek”, vertelt Olivier. Wij houden ons daar met name bezig met het nieuwe assortiment en de marketing van het merk Gijs’ op de winkelvloer en online. Voor onze merken Passie & Trots en Queens of Dairy regelen wij de hele operatie; van de ontwikkeling van de producten met onze producenten, kwaliteit, de verpakkingen, marketing, tot aan de dagelijkse operatie van orders en logistiek.

Producenten op de verpakking

Juist ook vanwege dat transparante verhaal wil StreekSelecties langdurige samenwerkingen met producenten en afnemers. “Transparant zijn lukt het beste als je een vertrouwensband hebt.” StreekSelecties wil geen ellenlange ketens. Hoe meer schakeltjes, hoe minder duidelijk wat er waar gebeurt. Wanneer producenten anoniem werken, voelen ze zich minder verantwoordelijk. Bij onze producten zetten we de producenten op de verpakking en halen we ze uit de anonimiteit. Bijvoorbeeld Theo Vernooy de kersenteler of Tjeerd Visser de bakker. Ze voelen zich daardoor verantwoordelijker, maar ook trotser. Ze bieden producten met een meerwaarde.”

Staan de producenten in de rij?

Dan zullen de producenten wel bij StreekSelecties in de rij staan, concludeer ik hardop. Maar dat ligt genuanceerd. Het duurde wel even voordat veel van de kersen van Theo echt verkocht konden worden voor die meerwaarde. Bovendien: het kan ook aantrekkelijk zijn voor boeren om (met een afzetorganisatie) een contract af te sluiten waarbij alle kersen worden afgenomen voor een vaste, lagere prijs. Dat biedt zekerheid. De kinderen moeten naar school en de rekeningen betaald. En daarmee ben je van het gedoe af.” Toch krijgt Olivier regelmatig telefoontjes van geïnteresseerde producenten: “Wij vragen ons dan af: Voldoet het product:Is het beter in lekker en transparant’? En kunnen we het? Nu verkopen we ook niet alle kersen van Theo

Blauwe bessen in de yoghurt

Kersenteler Theo kent de category-manager van de PLUS persoonlijk. (UITLEG: Een category manager bepaalt voor een productgroep wat er op de schappen komt in de supermarkt.) Hij krijgt het eerste mandje met de nieuwe oogst kersen. Het is niet anoniem, er is wederzijds vertrouwen. De realiteit is echter ook dat er een hele grote rest van de markt is waar het allemaal wel anoniem en superefficiënt gebeurt. Dat is de belangrijkste concurrentie van StreekSelectie vanwege de voordelen: goedkoop, en altijd beschikbaar. De kinderen van Olivier willen graag altijd blauwe bessen in de yoghurt te eten. Die ochtend kwamen ze nog wel uit Nederland, nu niet meer denk ik.

Onze voedselketen is anoniem, zonder samenhang, goedkoop en super efficiënt. StreekSelecties biedt een oplossing door samen met producenten, producten naar de markt te brengen die meerwaarde bieden. Door de consument dit uit te leggen en de makers een gezicht en verhaal te geven snapt de consument de meerwaarde en is bereid daarvoor 10-15% meer te betalen.

Ik ben wel benieuwd of de lezers van HAS Voedseldialoog de meerwaarde willen betalen voor het echte verhaal… In de volgende blog de toekomst. Lees ook Blog 3.