Interview – GS1 Nederland #1: Nederland levert de garantie dat het nummer, de streepjescode, uniek is

 

Toen ik student was, wist ik precies welke kassajuffrouw in de supermarkt het snelst was. Dat is nu anders: streepjescodes scannen doen ze allemaal ongeveer even snel. Dat ik per ongeluk 10 gulden voor een pak melk betaal, is ook lang geleden. Ieder product heeft een unieke streepjescode, waar meer informatie achter zit, zoals de prijs. Die unieke nummers worden uitgegeven door 1 partij: GS1, een wereldwijde organisatie. Lekker belangrijk, denk je misschien? Jazeker! Ik denk dat deze nummers een centrale rol (gaan) spelen in een gezonder productaanbod. Hoe? Lees verder…

GS1 , één wereldwijde taal

GS1 geeft die unieke streepjescodes uit voor 150 landen wereldwijd en heeft in 113 landen een kantoor. Er werken in het totaal zo’n 5000 mensen, waarvan 65 werkzaam zijn bij GS1 Nederland, een van die 113 organisaties. Daar waren we dus op bezoek, Eveline Siebers (studente Food Innovation) en ik, in Amstelveen. We spraken er met Loek Boortman, CTO (Chief Technology Officer), verantwoordelijk voor de standaardisatie en innovatie.

De enige in de wereld

In Nederland bestaat de organisatie al ruim 40 jaar. De Europeanen en de Amerikanen wilden 15 jaar geleden aan haar klanten duidelijk maken dat er één wereldwijde taal is. Daarom hebben het Europese EAN (European Article Numbering) en Amerikaanse UCC (Uniform Code Council) hun naam gewijzigd: GS1. Loek werkte er toen al. Hij is trouwens ooit, na zijn studie Logistiek begonnen in het onderwijs bij de Hogeschool van Rotterdam. Daar doceerde hij Elektronische Data Interchange (EDI). Dat gaat over uitwisseling van informatie tussen computers, zonder dat er mensen aan te pas komen. Inmiddels werkt Loek al 20 jaar bij GS1 Nederland, voorheen dus EAN Nederland.

Niet duur: 10 streepjescodes voor slechts 55 Euro

Een streepjescode is eigenlijk een nummer. GS1 levert de garantie dat dit nummer uniek is. Iedereen die een online handeltje heeft met digitaal betalingsverkeer, heeft unieke nummers nodig voor de verkoop van de producten. Bijvoorbeeld als je een webshop hebt en raamkozijnen of pannenlappen verkoopt. Die streepjescodes zijn overigens helemaal niet zo duur: je kunt eenvoudig deelnemer worden van GS1 en ze gewoon bestellen: 10 streepjescodes kosten 55 Euro.

De inkomsten in Nederland komen voor 60-65% uit de food sector

Wereldwijd zijn er 1,5 miljoen deelnemers aangesloten bij GS1. In Nederland zijn dat er bijna 20.000. Dat zijn bedrijven (food en non-food) die streepjescodes hebben afgenomen. De inkomsten in Nederland komen voor 60-65% uit de food sector. De deelnemers zijn alle retail (tussenhandel)- en supermarktorganisaties, inclusief groothandels en de leveranciers. Overal waar je betaalt via een streepjescode. Ongeveer 75% van de 20.000 deelnemers zijn relatief klein: Midden en Klein Bedrijf (MKB, dat zijn bedrijven met minder dan 250 werknemers en minder dan50 miljoen omzet). Er is een stabiele groei van het aantal nummers dat GS1 uitgeeft. Het aantal nummers is niet oneindig, maar nog lang niet op. Vooral online verkopers kloppen aan de deur bij GS1 voor een barcodepakket. Wekelijks zo’n 25 pakketten met tien barcodes en ongeveer 15 codepakketten van 100 barcodes.

De deelnemers zijn vertegenwoordigd bij GS1

In het bestuur en in business councils beslissen de deelnemers mee over het beleid. In business councils en in werkgroepen wordt door retail (supermarkten, drogisterijketens, etc.) en leveranciers gezamenlijk bepaalt wat er gebeuren moet. Samen, want anders ben je het misschien wel snel eens, maar blijkt het later niet uitvoerbaar, omdat de informatie bijvoorbeeld niet beschikbaar is. De omzet van GS1 Nederland is ongeveer €8 miljoen. Het doel is niet om winst te maken. Als ‘not-for profit’ organisatie, zonder winstoogmerk, wordt alles wat verdiend wordt gebruikt bij GS1 om de standaarden te onderhouden of om innovatieve projecten uit te voeren. GS1 standaarden zijn immers geen starre, onwrikbare afspraken, maar levende documenten, die voortdurend aan ontwikkelingen en behoeften van de markt moeten worden aangepast. Zoals bijvoorbeeld afspraken over thuisbezorgen: Nu kunnen partijen nog niet elkaars vervoersstromen overnemen. Of een Europees standaard pakketlabel: Dat moet leiden tot verdere efficiëntie van de digitale interne markt. Kan de EU nog € 415 miljard opleveren.

Om welke informatie gaat het eigenlijk?

Die streepjescode is 40 jaar geleden door Albert Heijn naar Nederland gehaald, uit Amerika. Daar stickerden ze toen al geen prijsjes meer. Veel handiger! Ook voor voorraadbeheer en logistiek bleek het handig om aan iedere unieke code voor een product, informatie over afmetingen en verpakkingen te koppelen, zodat je wist hoe groot de vrachtwagen moest zijn. En nu geeft de Europese wetgeving aanleiding om gegevens die verplicht op de verpakking staan zoals voedingswaarde en ingrediënten, ook online via de webshop beschikbaar te hebben. En dat te koppelen aan diezelfde streepjescode.

In januari dit jaar heb ik er al eens over geblogd. One single source of truth: 1 enkele bron van de juiste informatie, digitaal beschikbaar. Waarom dat voor gezondheid nu juist zo belangrijk is komt in de volgende blogs over GS1.

Ik ben wel benieuwd of er lezers van HAS Voedseldialoog deelnemer zijn van GS1. Laat het weten!

Lees ook blog 2 en 3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *