Gastblog – Herman Peppelenbos: Het begin van een groene evolutie?

Het eten van voldoende groente is nou niet het onderwerp waar mensen wakker van liggen. Of waarover je graag met vrienden of familie wil bijpraten (‘heb je het gehoord van die spruitjes?’). Het roept bij veel mensen zelfs negatieve associaties op. Herinneringen dat je als kind je bord moest leegeten. Waarschuwingen van voedingsexperts dat we te weinig groente eten. Of berichten over het verband tussen weinig groente en fruit eten en een hogere kans op allerlei ziekten. Daar krijg je geen eetlust van!

Is er goed nieuws?

Uit onderzoek van Wageningen UR in 2016 bleek dat het aanbieden van snackgroenten tijdens vergaderingen leidt tot het eten van wel 75 gram groente per persoon per vergadering. Waarna alle cateraars snackgroenten aan hun bestellijst hebben toegevoegd. In december kwam het CBL met het persbericht dat de verkoop van groenten en fruit in de supermarkten stijgt. Het IRI kwam zelfs met cijfers waaruit bleek dat groente en fruit de grootste stijgers waren in de supermarkt. Dat is allemaal positief nieuws!

Is het groenteprobleem nu opgelost?

Nee, nog lang niet. De verkoop van groenten in speciaalzaken was de laatste jaren met veertig procent gedaald. Deze daling wordt nog niet door de gestegen verkoop in supermarkten opgevangen. En het verschil tussen aanbeveling (250 gram groente per dag) en gemiddelde consumptie (127 gram groente) is nog erg groot. En dat is nog maar het gemiddelde: een groot deel van de groenten wordt gegeten door een kleine groep ‘heavy buyers’. Met andere woorden, de meeste mensen eten nog steeds veel te weinig.

Wat is er nodig?

Alleen maar zeggen dat mensen meer groente moeten eten heeft nog nooit geholpen. Een verandering in het aanbod biedt wel kansen. Dat hebben we kunnen zien aan de snoeptomaatjes. Die waren er 10 jaar geleden nog niet, maar nu zijn ze een gewoon en goedlopend product geworden. Zijn er inmiddels meer voorbeelden van innovaties met groente?

De groene evolutie

Langzaam begint het schap inderdaad te veranderen. Waren er eerst vooral producten voor echte foodies, gezond maar niet echt aantrekkelijk voor veel mensen, nu zie je steeds meer nieuwe producten. Wraps gemaakt van groente, groentepakketten met recept, bloemkoolrijst, groentechips, bietenburgers… Groente neemt steeds vaker nieuwe plekken in. Meer kansen dus om voldoende groente te eten. Maar bereikt het alle Nederlanders, of alleen diegenen die toch al gezond eten?

Innovaties

Om echt tot verandering in het eetpatroon te komen zijn er veel meer producten nodig. Producten die passen bij andere eetmomenten dan de warme maaltijd en andere eetlocaties dan thuis. En die verschillende doelgroepen aanspreken, niet alleen de ‘heavy buyers’. De Food Innovators van HAS Hogeschool gaan daarom ook in 2017 aan de slag, samen met verschillende kennisinstellingen en bedrijven, om lekkere groenteproducten te ontwikkelen en te testen. Zodat we langzaam maar zeker het productaanbod rijk aan groente gaan maken. Een groene evolutie!