Een sterrenrestaurant in de coronatijd

Sense staat voor eerlijkheid en puur, met duurzaamheid hoog in het vaandel. Ik sprak met Dennis Middeldorp, Patron Cuisinier en eigenaar van het sterrenrestaurant Sense in hartje ’s-Hertogenbosch. We weten allemaal dat de Nederlandse horeca het flink te verduren heeft (gehad) tijdens de coronapandemie. Sommige horecagelegenheden sloten voorgoed de deuren, sommigen tijdelijk en andere bleven draaien. Om een horecagelegenheid succesvol te blijven draaien tijdens een crisis als deze vergt veel vertrouwen. Vertrouwen in je zaak, je zelf als eigenaar, je personeel en natuurlijk je gasten. Sense is sinds de horeca stop blijven draaien. Helaas niet met haar gasten in het restaurant met het oude concept, maar op een totaal andere manier. Het eerste moment dat Dennis te horen kreeg dat Sense haar deuren moest sluiten was alles heel dubbel en onduidelijk. Er heerste veel onzekerheid onder de horecaondernemers. Krijg je een tegemoetkoming als je op een andere manier je zaak laat draaien? “Ik dacht dat we het risico liepen om gekort te worden op een tegemoetkoming. Dit waren de eerste gedachtes toen we per direct het restaurant stil moesten leggen. Het heeft dus geen zin om op een andere manier Sense te laten draaien.” Mijn vrouw dacht daar anders over zegt Dennis. “Iedere euro die je verdient is een euro minder kosten.” Benieuwd naar hoe Sense de coronacrisis doorstaat? Lees het hier onder. 

Onze gerechten zijn niet makkelijk te vertalen naar een takeaway 

“We hebben vorig jaar een takeaway bedacht. In eerste instantie zaten we te moeilijk te denken. Eén viergangen menu bij ons kost namelijk al 66 euro, dat is al niet goedkoop. We hebben een bepaalde formule. Als je die moet gaan vertalen naar een takeaway is dat lastig. Eén keuzemenu van 45 euro voor 4 gangen thuisbezorgt? Ik vind het veel geld. Nu heeft iedereen nog geld, als dit lang gaat duren gaat niemand een afhaalmaaltijd bestellen waar ze met zijn tweeën 90 euro aan kwijt zijn en niet eens iets te drinken hebben. We hebben vorig terras seizoen ook Sense Junior opgezet. Sense Junior staat voor gezond en verantwoord comfort food. Via Sense Junior hebben we uit eindelijk een takeaway opgezet. Niet met de gerechten die wij al serveerden. Onze gerechten zijn niet makkelijk te vertalen naar een afhaalmaaltijd.” Vertelt Dennis.  

Niet iedereen is een hobby kok 

Erg benieuwd naar wat ze dan hadden bedacht vroeg ik verder. Dennis begon gelijk te vertellen. “Kijk wij kunnen een stukje visbakken. Maar als ik mijn moeder dit moet laten doen met gebruiksaanwijzingen dan gaat het alsnog fout. Niet iedereen is een hobby kok. We zijn dus dingen gaan maken die mensen ook thuis lekker vinden. Hier hebben we dan Sense Junior voor gebruikt. Mensen waren laaiend enthousiast, elke week zagen we dezelfde mensen terugkomen. Niet alleen dat, het werden ook steeds meer en meer en meer mensen die bij ons bestelden. We hebben geen sterren eten bezorgd. Wel eten vanuit onze visie, het moest wel puur, lekker en natuurlijk zijn. We hebben bijvoorbeeld zelf broodmandjes gemaakt met een lekker taartje erbij voor Pasen. We hebben gewoon allemaal lekkere dingen gemaakt die je thuis ook lekker vindt!” 

De focus ligt niet op HARKEN! 

Nu heeft de Nederlandse horeca gelukkig haar deuren weer mogen openen. Wel met beperkingen, 1,5 meter moet gewaarborgd worden. Alles moet helemaal ‘Corona proof’ zijn. Vol enthousiasme beginnen mensen weer te reserveren bij Sense. Dennis geeft wel aan voor nu even gestopt te zijn met de takeaway, maar dit wel verder wil doorpakken op een later moment! “Het komt de eerste maand van onze heropening niet zo makkelijk uit. Ik heb al het personeel en mankracht nodig in het restaurant momenteel. Ik wil de ontvangst bijvoorbeeld met twee volwassen mensen doen. Er moeten bepaalde dingen gevraagd worden aan onze gasten bij binnenkomst. Deze vragen zijn met name gericht op hun gezondheid. We willen dat onze gasten ons serieus nemen, maar dit wordt andersom natuurlijk ook verwacht! Op goed, verantwoord werken ligt onze focus maar niet op HARKEN.” 

Een ervaring rijker 

Dennis: “We hebben een ding bedacht. We willen een gerechtje uit ons menu gaan vertalen naar het takeaway verhaal. Hier zijn we nu druk mee bezig om dit weer mooi op te kunnen pakken.” Ik vroeg Dennis ook naar hoe hij afgelopen maanden ervaren heeft. “Ik heb het ondanks alle ellende in de wereld enorm naar mijn zin gehad. Ik heb iets anders gedaan wat ik ook leuk vind om te doen. Ik heb contact gehad met gasten die ik op een hele andere manier heb leren kennen. We zijn veel bewuster met elkaar om gegaan en veel bewuster gaan werken. Ervaring hebben we hier ook zeker uit gehaald!” Het is fijn om te horen dat Dennis toch veel plezier heeft kunnen houden in zijn werk. Ondanks het verlies van geld, het totale omdraaien van het dagelijks leven zoals we het gekend hebben. Een hele ervaring was het zeker, mijn complimenten voor de manier waarop Dennis en zijn team omgaan met de coronacrisis. Schouders eronder en doen wat je leuk vindt!