Actualiteit – Hoeveel suiker verkoopt Coca-Cola in de wereld?
Coca-Cola houdt in november huiskamergesprekken over hun net gelanceerde duurzaamheidsplan. Vorige week waren die gesprekken in Den Bosch. Deze week in Rotterdam. Den Haag en Amsterdam zijn eerder aan de beurt geweest. Samen met 15 studenten van HAS Hogeschool, en een docent waren we er bij. De meesten waren 4de jaar studenten Voedingsmiddelentechnologie met specialisatie ‘Dranken’. De vraag van Coca-Cola om met studenten in gesprek te gaan paste precies in hun onderwijsrooster. Een gesprek over suikertaks, tanderosie, Santa Claus en suiker.
Kritisch naar een potentiele werkgever
Daar zaten we dan, rond een tafel met kwetsbare high-tech touchscreen-beeldschermen, waar je je kommetje erwtensoep niet op mocht zetten. Ik vond het wel een spannende gebeurtenis want aan de ene kant wil je dat studenten zoveel mogelijk met de realiteit van echte bedrijven te maken hebben, en aan de andere kant wil je wel dat ze kritisch zijn, vooral naar een bedrijf als Coca-Cola. Maar hoe goed kan dat, als je van hun erwtensoep eet en hun Fanta drinkt? En het een potentiele werkgever is?
Speechen als Obama
Na een introductie door Therese Noorlander (een bekende in de blog HAS Voedseldialoog) over Coca-Cola dat uitsluiten dranken verkoopt en het nieuwe duurzaamheidsplan, heb ik een introductie over de gezondheidsissues rond Coca-Cola gegeven. Toeval wilde dat ik kort ervoor een super nuttige cursus ‘Speechen als Obama’ had gehad, dus wat verse tips & tricks had gekregen voor een vlammend betoog over (on)gezondheid en Coca-Cola:
Hoezo gezond?
De helft van de Nederlanders is te zwaar. Suikerhoudende dranken dragen daar aan bij. Nederlandse jongens tussen 9-18 jaar krijgen het meeste suiker binnen van iedereen: 150g per dag, suikerhoudende dranken zijn de belangrijkste bron. Suiker in vloeibare vorm is vooral een dikmaker. Dat werkt als volgt: De calorieën die je drinkt verzadigen niet, waardoor je er net zoveel naast blijf eten.
Santa Claus
Daar waren de studenten het wel over eens. Deze aardige goedzak spreekt kinderen zeker aan! Een van de studenten bracht het recente nieuws naar voren dat gezondheidsorganisaties in Groot-Brittannië in opstand waren gekomen tegen de verlichte kersttrucks van Coca-Cola die de komende weken door het land rijden. Lokale overheden worden opgeroepen om goed na te denken of de kerstkaravaan van de suikerdrank wel past bij de pogingen om vetzucht en tandbederf bij jongeren tegen te gaan. Een terechte zorg, want deze kersttruck is heel populair werd ons die middag verteld.
Suikertaks
“Wat hebben de volgende landen gemeen: Groot Brittannië, Ierland, Hongarije, Estland, Frankrijk, Mexico?”, vroeg ik de studenten. Meerdere antwoorden waren juist: ‘de suikertaks of frisdrank taks’. Suikertaks stond bovenaan mijn lijst, daar wilde ik het graag over hebben met Coca-Cola en de studenten. Dit gesprek ging over verantwoordelijkheid. De meningen van de studenten waren verdeeld: “De consument moet zelf weten welke keuzes hij/zij maakt”, zei de één. “Coca-Cola is ook verantwoordelijk, want het bedrijf gebruikt haar enorme marketingbudget om die consument te verleiden tot het drinken van ongezonde dranken”, wierp de ander tegen. De meesten zagen wel een rol voor de overheid: via suikertaks of BTW verhoging. In Mexico is het effectief gebleken: mensen zijn minder suikerhoudende dranken gaan kopen en meer water. Bovendien is in Mexico met de belastingen $2,6 miljard verdiend. Dit geld is ingezet om waterconsumptie op scholen te stimuleren.
Hoeveel suiker verkoopt Coca-Cola in de wereld?
Een van de doelstellingen in het duurzaamheidsplan is dat Coca-Cola 50% van de omzet uit suikervrije en suikerarme dranken wil halen. De vraag die dit opriep is: Wat zijn de doelstellingen voor de totale hoeveelheid suiker die het bedrijf op de wereldmarkt verkoopt? Die doelstellingen blijken er (nog) niet te zijn bij Coca-Cola. Dus ondanks het streven naar 50% suikervrije en suikerarme dranken, zal Coca-Cola blijven bijdragen aan de wereldwijde obesitas epidemie als de totale verkoop van ongezonde suikerhoudende dranken groeit in landen waar nu nog geen of weinig Coca-Cola wordt gedronken.
Tanderosie
Voor jonge voedingsmiddelentechnologen een heel interessant onderwerp. Ook al haal je suiker uit je drank, er is nog altijd sprake van een hele zure drank. Coca-Cola heeft een zuurgraad van pH 2. Dat is heel zuur. Dit lost het glazuur op van je tanden. Daarin is cola overigens niet uniek. Alle sappen en frisdranken zijn zuur, heel zuur. Het zuur en de suiker zijn belangrijk voor de frisse en zoete smaak. Ook hierom kun je dus beter water drinken. Of de suikerarme biologische thee, favoriete drank van Obama, dus echt iets voor mij, werd mij verzekerd.
Drinken we over 50 jaar nog suikerhoudende dranken?
Het was een van de poll vragen die Coca-Cola in ieder stad stelt, waar huiskamergesprekken zijn. In Den Bosch verwacht ongeveer de helft van de ruim 300 ondervraagden dat dit inderdaad niet meer zo zal zijn. Interessante gedachte. Geen suikerhoudende dranken meer. Ik zou die horizon wel wat dichterbij willen brengen en er het liefst meteen mee stoppen.
Tenslotte…
Van suiker in dranken word je dik. Wereldwijd zijn ruim 2 miljard mensen te dik. Daarom lijkt het mij heel interessant om te weten hoeveel suiker Coca Cola in het totaal op de wereldmarkt zet. Ben wel benieuwd naar de mening van de lezers van HAS Voedseldialoog hierover…
En terugkijkend op deze middag was Coca-Cola soms wat lang aan het woord. Maar er was zeker ruimte om kritisch te zijn over Coca-Cola. En sommige van de studenten waren dat ook, maar lang niet allemaal.