Interview – Coca-Cola #2: Gezondere keuzes stimuleren: maar hoe dan?
1 bedrijf. 46 miljard $ omzet. 550 miljoen liter geproduceerd in Nederland. 6 miljoen consumpties per dag genuttigd door Nederlanders. In de vorige blog over de Coca-Cola ging het veel over getallen. En die getallen zijn indrukwekkend. In deze blog duiken we in het onderwerp gezondheid (en duurzaamheid). Want een bedrijf met zo’n grote impact moet toch grote doelstellingen hebben als het gaat om de wereldvraagstukken. Therese Noorlander, Directeur Public Affairs & Communications en Arjanne Hoogstad, Manager Externe Communicatie en Duurzaamheid van Coca-Cola, vertellen ons hoe dat zit…
Gezondheid: minder calorieën
Wat doet Coca-Cola om het productaanbod voor ons Nederlanders zo gezond mogelijk te maken? “Gezondheid hangt sterk samen met duurzaamheid”, vindt Therese. “Coca-Cola wil een toekomstbestendig en zo gezond mogelijk product maken. We zijn continu bezig om verbeterslagen te maken die voldoen aan onze eigen ambities maar ook aan de afspraken die we met andere partijen hebben gemaakt. Even concreet: in 2020 willen we een caloriereductie (per 100 ml) van 15% ten opzichte van 2012 bereiken.”
Minder suiker en kleinere porties
Hoe doet de Coca-Cola dit? “Op verschillende manieren. Zo halen we suiker uit bestaande producten, ontwikkelen we nieuwe producten zonder of met minder suiker en bieden we kleinere verpakkingen aan ongeacht of er in het product suiker zit.” Betekent dit dat de klassieke Coca-Cola verandert? “Nee”, legt Therese uit. Het recept van de klassieke Coca-Cola verandert niet, want dat is het fundament van ons bedrijf. Wel veranderen we het verkoopvolume door kleinere flesjes of blikjes aan te bieden.”
Juiste keuzes stimuleren
“Coca-Cola probeert ook zo goed mogelijk te informeren over wat er in de producten zit en wat de calorie- en suiker-inname dan is. En we proberen mensen te stimuleren bewuste keuzes te maken. Zo hebben we rondom Coca-Cola zero sugar een grote campagne opgetuigd.”
En hoe zit het met kindermarketing?
Therese vertelt dat zij dat uit principe niet doen. “De afspraak in Nederland is geen reclame voor kinderen onder de 13 jaar. Daar houden wij ons aan. Die afspraak geldt overigens niet voor water, want die voldoet aan de voedingscriteria. Maar wij trekken één lijn dus ook voor het mineraalwater Chaudfontaine maken we geen reclame voor kinderen.”
Santa Claus (kerstman)
Maar Santa Claus dan, uit de reclame die iedereen wel kent. Is dat geen kindermarketing? “Daar krijgen we inderdaad wel eens kritiek op. Wij vinden dat Santa Claus een publiek figuur is voor iedereen, niet alleen voor kinderen. Je ziet ‘m inderdaad op televisie en op verpakkingen. Maar jongeren die je in de reclames ziet, zijn altijd ouder dan 13 jaar. Bovendien is kerst een echt familiefeest dat door generaties samen wordt gevierd, en niet een kinderfeest”
Verkopen jullie Coca-Cola op middelbare scholen?
“Ja, dat wel. Maar we zijn ondertekenaar van het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen. Dat wordt gecoördineerd door JOGG (Jongeren op gezond Gewicht). Hier vallen ook de Richtlijnen Gezondere Kantines van het Voedingscentrum onder.” Kortgeleden was het akkoord nog in het nieuws: de deelname van leverancier Mars was opgeschort wegens achterblijvende resultaten. Wat betekent het voor Coca-Cola: stimuleren van water drinken, en het gezondere aanbod zichtbaar stimuleren. Therese: “Volgens de Richtlijnen (van het Voedingscentrum) mag de klassieke Coca-Cola met suiker aangeboden worden, maar in mindere aantallen dan water en light producten en op een andere plek. Terwijl ik het opschrijf ben ik zelf eigenlijk wel benieuwd wat er met de prijs gebeurt. Zou het water en de light versie goedkoper zijn? Ik vraag het Therese: “Wij gaan niet over de prijs, dat doet de school of cateraar.”
Kinderobesitas is een groot probleem
Ik geloof dat Coca-Cola naar eer en geweten handelt. En ik snap ook wel dat ze hun producten moeten verkopen om bestaansrecht te houden. Maar het feit blijft wel dat kinderobesitas een groot probleem is in de wereld en dat kindermarketing dat mede veroorzaakt. Je kunt erover discussiëren of een figuur als Santa Claus (kerstman) niet juist kinderen aanspreekt. Coca-Cola zegt zelf in elk geval verantwoorde marketingkeuzes te maken.
Aspartaam
Tot slot nog even over aspartaam. Want er is zoveel te doen over of het nu wel of niet veilig is. Als voedingswetenschapper weet ik dat je aspartaam gewoon veilig kunt gebruiken, maar veel mensen geloven dat niet. Hoe kijkt Coca-Cola daar tegenaan? “Zoetstoffen zijn keer op keer veilig bevonden”, zegt Therese. “En met die veilige producten werken wij, daar kan geen discussie over bestaan. Het is vervelend dat er zoveel misperceptie over is. Ik vind dat de wetenschap haar bevindingen sterk moet uitdragen om zo mensen te overtuigen. Wij maken onze keuzes in elk geval op basis van de feiten en wijken daar niet vanaf.”
Meegaan in E-nummer-angst
Daarin pakt Coca-Cola het anders aan als concurrent PepsiCo. Pepsi ging 2 jaar geleden mee in de ‘aspartaam-angst’. In Amerika werd een andere zoetstof, sucralose in de Pepsi-light gebruikt. Maar de smaak was niet goed genoeg en nu zit er weer aspartaam in. Ik maak me zorgen: Doordat fabrikanten meegaan in die E-nummer-angst versterken ze het gevoel bij consumenten dat er wel ‘iets mis zal zijn’. Maar wie zegt dat al die ‘natuurlijke’ toevoegingen, die nu gebruikt worden in plaats van de E-nummers, maar nog niet getest, wel veilig zijn voor toepassing in voedingsmiddelen?
Deze blog ging over gezondheid: het stimuleren van gezondere keuzes. Wat vinden de lezers van HAS Voedseldialoog? Maakt Coca-Cola verantwoorde keuzes?