Jeroen Bosch College #2: De campagne #wijlevengezond
Lucia, Natascha en Sylvia (VWO5) hebben voor het vak O&O (Onderzoek en Ontwikkeling) een onderzoek gedaan naar hoe gezond hun medeleerlingen leven. De resultaten hiervan stonden in de vorige blog. Naar aanleiding van dit onderzoek hebben ze plannen gemaakt om jongeren bewuster te maken van een gezonde leefstijl. Dit hebben ze op hun eigen school gedaan, het Jeroen Bosch College. Vanaf januari dit jaar zijn ze hun plannen gaan uitvoeren. Vlak voor de zomervakantie vertellen ze erover in deze blog voor HAS Voedseldialoog.…
Website voor #wijlevengezond
Onze website http://www.wijlevengezond.nu/ was ons centrale punt, hier staat waarom wij dit project hebben gedaan en waarom het belangrijk is om genoeg te bewegen, te eten en te slapen. Onze klasgenoot Robbie heeft ons hierbij geholpen.
Actie druiven in de vaas
We zijn in januari met een actie begonnen op de open dag van het Jeroen Bosch College. We hadden een vaas met druiven neergezet. Je moest raden hoeveel druiven in de vaas zaten. Hiermee kon je een bioscoopbon winnen. Iedereen die meedeed kreeg een visitekaartje mee en kreeg onze naam #wijlevengezond te horen. De actie om in school leerlingen te laten kiezen tussen een gezonde en een ongezonde optie ging jammer genoeg niet door omdat we geen sponsor konden vinden.
Social media voor #wijlevengezond
We hebben de social media op verschillende manieren gebruikt. Op Facebook ‘postten’ wij kleine tekstjes met tips over het betreffende onderwerp. Zo hebben wij bij sport een ‘post’ met tips om te motiveren om naar de sportschool te gaan. Op Instagram hebben we wij elke week drie soorten ‘posts’ geplaatst: een tip, een mooie foto en een challenge. We gebruikten voor Facebook en Instagram dezelfde onderwerpen. En we postten ten minste 1 keer per week.
Posters en stickers voor #wijlevengezond
Naast social media hebben wij ook nog posters en stickers opgeplakt, opgehangen en rondgedeeld. Deze waren vooral om bekendheid te krijgen en het idee “gezond leven” te verspreiden.
Effect van #wijlevengezond
De facebook pagina heeft tot eind juni 93 ‘likes’ gekregen. Er zitten 2 herkenbare stijgingen in het aantal ‘likes’: Eind april, onbekend waardoor. En de 2de stijging begin juni komt door de reclame die we zijn gaan maken op school. Het aantal bezoekers op de facebook pagina liep op van 50 in het begin naar soms wel ruim 300 aan het einde. Je kunt bij Facebook ook zien wie er de pagina heeft bezocht: Ruim 60% was vrouw, en de meesten zijn tussen de 13 en 24 jaar oud. Er was zelfs iemand van de GGD die ons benaderde via Facebook voor een gezonde schoolkantine!
Veel geleerd natuurlijk
Natuurlijk is niet alles vlekkeloos gelopen. We hadden heel veel te doen en zijn eigenlijk te laat gestart. We hadden veel meer ‘likes’ kunnen hebben op Facebook. De marketing is lastig, je moet zorgen dat je fans werft en dat ze blijven terugkomen. Hoe zorg je dat je content interessant genoeg is en blijft?
Je eigen identiteit laten zien
We hadden nog meer van onszelf moeten laten zien, persoonlijk onze fans benaderen. Net als de vloggers op YouTube. Die zijn vaak heel bekend. Alleen in ons groepje zit niemand die zich geroepen voelt om dit te doen. Pas aan het eind kwamen we er achter dat direct benaderen van mensen van grote invloed is op het aantal ‘likes’.
Het leukste O&O project…
Dit was wel het leukste O&O project. Meestal moet je een machine bouwen of een robot. Het project heeft een heel jaar geduurd. Dat hebben we goed volgehouden, daar zijn we wel trots op. Plannen maken was best lastig soms. Maar we konden er veel creativiteit in kwijt. Bovendien ging het over eten: altijd interessant! We hebben weliswaar geen 500.000 likes gekregen, maar er kan een vervolg komen. Ideeën zijn welkom.…
Volgende week: het slot.