De deuren gingen open voor de reguliere consument
Sligro Food Group is de grootste horecagroothandel van Nederland. Het bedrijf gaat te werk als een landelijke totaalgrossier en is zowel actief in Nederland als België. Met als doel het bedienen van de horeca heeft het bedrijf tijdens de coronapandemie een hele bedrijfsverandering moeten doorgaan. Met een op horeca gericht assortiment van tot wel 60.000 voedingsmiddelen en non-foodproducten was dit een hele kluif. Ik ging in gesprek met Hanna Polman, Manager Customer Solutions. Haar verantwoordelijkheden zijn optimale oplossingen bedenken voor alle verschillende soorten klantgroepen. Hiermee heeft de afdeling het doel om de loyaliteit van de klant en de positionering van het bedrijf te veranderen en te verstevigen, in de foodservicemarkt. Tijdens de Coronapandemie zijn er veel veranderingen voor bedrijven actief in de voedselketen. De Sligro Food Group heeft 50 vestigingen en een grote bezorgservice met 8 bezorg distributiecentra. Sligro bedient diverse klantgroepen zoals de zorg met Van Hoeckel, hotels en restaurants, bar/café, petrol, Leisure en de catering. Benieuwd hoe zij om zijn gegaan met de grote veranderingen van de afgelopen tijd? Lees het hieronder.
Wat nou als er een lockdown komt in Nederland?
Eind februari begon de coronacrisis in heel Europa een rol te spelen. Al voordat de crisis in Nederland begon, stelde Sligro Food Group een multidisciplinair team samen onder leiding van Hanna. “Met een paar mensen van verschillende afdelingen hebben we de koppen bij elkaar gestoken. Iemand van inkoop, sales, marketing, supply chain en iemand van mijn eigen afdeling. Met een klein groepje van zes man zijn we vragen gaan stellen aan elkaar. Wat nou als er een lockdown komt in Nederland? Wat gaat er dan veranderen qua behoeftes van onze klantengroepen? Moeten er misschien bedrijven tijdelijk dicht? Op basis van de belangrijkste veranderingen die wij dachten dat er zouden gaan komen, zijn we op verschillende manieren gaan schakelen. Wij hebben partners aangesloten om de horeca te voorzien van diverse oplossingen zoals e-bikes en alles voor bezorgen. We hebben tijdelijk marketing programma’s gestopt in overleg met klanten waarvoor zij normaal een fee betalen. Zo konden zij de kosten laag houden. We zorgden voor een grote voorraad van diverse hygiëneproducten. Alles waarvan wij dachten dat er een run op zou komen. Toen kwam de beruchte zondag waarop Mark Rutte live vertelde dat de horeca binnen een uur dicht moest. Wij stonden meteen klaar om live te gaan met onze bedachte plannen. Ook konden we onze klanten meteen helpen met hun vragen en zorgen.”
De vestigingen gingen door het dak heen
Vrij snel na de lockdown in Nederland werden horecagroothandelaren gevraagd hun deuren te openen voor reguliere consumenten. Dit om zo de druk bij supermarkten weg te halen. “De gekte die eerder in de retail te zien was, sloeg volledig over op onze winkels en andere horecagroothandels,” zegt Hanna tijdens ons gesprek. Ik geef aan dat door toedoen van de horecastop veel voedsel geen bestemming meer had en vraag Hanna of dit ook voor de horecaproducten die bij de Sligro-vestigingen en hun bezorgdiensten lagen gold. “De vestigingen gingen door het dak heen en we hadden enorm veel consumentenvraag”, is haar reactie daarop. “We zijn speelden daar meteen op in. Voorraden wilden we natuurlijk niet weggooien. Dit waren voornamelijk producten gericht op de horeca. Deze hebben we met korting in de vestigingen neergezet. Hierdoor hebben we op de kort houdbare producten enorm veel voedselverspilling kunnen voorkomen. Ook hebben we 8 distributie bezorgservices door het land heen. Hier hadden we natuurlijk ook erg veel voorraad. Deze hebben we verplaatst naar een centraal distributiecentrum en zo de voorraden over alle vestigingen verdeeld.”
Allerlei oplossingen staan klaar!
In een later stadium van de crisis, met name toen de heropening van de Nederlandse horeca eraan zat te komen. Toen stond Sligro gelijk klaar om haar klantgroepen te helpen. Hanna vertelt dat ze niet stil hebben gezeten: ”We hebben gast-signing pakketten laten ontwikkelen voor onze klanten met 1,5 meter markeringen voor bijvoorbeeld de vloeren, counters in eetgelegenheden. Zodat dit makkelijk te maken en te implementeren was voor onze klanten. Hier hebben we er in vier weken tijd wel tweeduizend van verkocht! Dit soort en meer oplossingen hebben we allemaal klaargezet. Zodat wanneer de horeca weer open mag dan hebben we allerlei oplossingen klaar staan.”
Het is wonderbaarlijk om te zien hoe de samenleving en bedrijven en organisaties samen te werk gaan om elkaar zo veel mogelijk te helpen. Ik vind het bewonderingswaardig hoe iedereen waar mogelijk een beetje extra probeert te geven. Ook benieuwd hoe het de horeca afgaat tijdens de coronacrisis? Lees dan Horeca Nederland, 2 waarschuwingen is te veel.