Interview – StreekSelecties #1: Lekkere producten met een transparant verhaal
Het is een regenachtige middag als ik samen met bedrijfsjournaliste en collega Florieke Koers aanbel bij een groot gebouw op het bedrijventerrein van Nieuwkuijk. In het gebouw zitten meerdere bedrijven, waaronder StreekSelecties. Dit is een bedrijf dat sinds 2007 samen met producenten betere voedingsmiddelen vindt, ontwikkelt en naar de markt brengt. We hebben een afspraak met de Algemeen Directeur: de 36-jarige Olivier Prakken …
Queens of Dairy
We worden hartelijk ontvangen door Olivier en krijgen een lekkere cappuccino voorgeschoteld. In die cappuccino zit geen gewone melk: het is speciale ‘barista coffee milk’ van Queens of Dairy, één van de merken in de huidige collectie van StreekSelecties. Die melk komt van Jersey-koeien en heeft de ideale vet-eiwitverhouding voor het maken van melkschuim. Het product past helemaal in de lijn die StreekSelecties volgt: het aanbieden van lekkere producten van Nederlandse bodem die ook nog een goed verhaal hebben.
Olivier Prakken, Algemeen Directeur
Olivier studeerde economie in Groningen en specialiseerde zich in ‘Small Business & Entrepreneurship’. Na zijn studie werkte hij in het totaal 8 jaar bij Procter & Gamble, met een onderbreking waarin hij medeoprichter was van de eerste online drogist van Nederland (Truus.nl). Hiermee was hij zijn tijd toen ver voorruit. Sinds 3 jaar is hij directeur van StreekSelecties. In juli dit jaar leerde ik Olivier kennen bij een bijeenkomst in Den Bosch van Food Up! Brabant en Slow Food Youth Network. Olivier en ik waren gevraagd ons antwoord te geven op de vraag “Waarom eten we eigenlijk wat we eten?” Hier het verhaal van Olivier.
Lekkere producten met een transparant verhaal
Beter eten beschikbaar maken, dat is de missie van StreekSelecties. Niet persé gezond, maar wel beter, zoals: Producten die beter zijn in smaak; In transparantie (waar ze vandaan komen); Maar ook in dierenwelzijn (vis); Of ambachtelijke productie van kaas met dagverse melk; Of de hele bedrijfsfilosofie, zoals die van eierenboer David Jansen, die het welzijn van de kippen verbetert via stalinrichting (binnen, buiten en overdekt met speeltjes), het milieubelang vertaalt naar lokaal voer en ook dag–verzorging biedt aan ouderen met een beperking. Met zo’n missie loopt StreekSelecties dus tegen de grenzen van wat er mogelijk is in ons super–efficiënt georganiseerde voedselsysteem.
De laatste jaren hebben we zwarte cijfers
StreekSelecties werd opgericht in 2007 door de ZLTO (Zuidelijke Land-en Tuinbouw Organisatie), de ontwikkelmaatschappij Agro & Co en FoodKitchen. Het is nu in handen van ZLTO, het bedrijf FoodKitchen en het management van het bedrijf. De consumentenomzet is op dit moment zo’n €14,5 miljoen. “We hebben inmiddels een stevige basis gelegd”, vertelt Olivier. “De laatste jaren hebben we zwarte cijfers. Het is een mooi concept, maar we moesten wel een wat langere adem hebben om het ook echt succesvol te laten zijn. Ik heb vanaf mijn komst altijd in onze missie geloofd, ben trots op wat we inmiddels bereikt hebben en heb met name zin in wat de toekomst nog gaat brengen!”
Ruim 80 producenten en 3 merken
In totaal werkt StreekSelecties met ruim 80 producenten – allemaal langdurige samenwerkingen. Zoals de kersenteler, de eierboer, de bakker, het zuivelbedrijf – met ruim 100 heel verschillende producten: veel zuivel, kaas, fruit, eieren, vlees en vis. Het bedrijf werkt met grote en kleine afnemers zoals de supermarkten Plus en Spar. Maar ook de foodservice bedrijven zoals: NS –Broodzaak, vliegmaatschappij KLM en de BP. StreekSelecties heeft drie merken: ‘Gijs’, ‘Passie & Trots’ en ‘Queens of Dairy’.
Geen productie faciliteit
Olivier kon ons geen mooie rondleiding geven door een productiefaciliteit. “Die hebben wij niet,” vertelde hij. De 9 werknemers van StreekSelecties zijn verdeeld over 4 afdelingen: Product & Innovatie (producenten, producten, kwaliteit, verpakkingen en innovaties), Verkoop (afnemers, logistiek, activatie), Marketing (online & activatie) en het Bedrijfsbureau (financiën en personeelszaken) “Omdat we zo klein zijn vindt er veel kruisbestuiving plaats tussen de afdelingen en versterken we elkaar.”
De doelgroep van StreekSelecties is de bewuste consument
Zijn de biologische lijnen van supermarkten en het aanbod van lokale boeren concurrenten? “Niet echt”, meent Olivier. “Wij onderscheiden ons op iets anders, namelijk lekker en transparant. Niet persé biologisch dus. Het is ook niet zo dat als je bij je lokale supermarkt producten van ons koopt, deze altijd lokaal ingekocht zijn. Het zijn producten waar met naam en toenaam de maker en het onderscheidende verhaal van het product wordt vermeld. Je weet dus letterlijk waar het product vandaan komt en wie het product heeft gemaakt”.
Belangrijkste concurrentie is het reguliere aanbod in de supermarkten
“Onze producten zijn 10-15% duurder dan de reguliere producten. Bij consumenten speelt de portemonnee een belangrijke rol en onze grootste uitdaging is dan ook om hen te overtuigen van de daadwerkelijke meerwaarde van deze producten zodat ze er meer voor willen betalen. Andere bedrijven die een verhaal vertellen zijn onder andere ‘Fish Tales’, ‘Tony Chocolonely’ en ‘Willem & Drees’. Deze bedrijven richten zich echter op 1 productcategorie, terwijl wij categorie-overstijgend zijn. Daarnaast richten wij ons primair op smaak en zijn wij meer specialist in de ontwikkeling van nieuwe producten (bijv. Queens of Dairy). In die zin zijn we uniek.”
StreekSelecties: lekkere producten met een transparant verhaal. Is dit een antwoord op wat er allemaal mis is in de voedsel keten? Misschien wel, wat denken de lezers van HAS Voedseldialoog? … De volgende blog gaat over wat dat transparante verhaal dan betekent…
Lees ook blog 3