Interview – Dalco Food BV #1: De balletjes in de soep

 

Marian Wagenakers, slagersdochter volgde in 2013 als General Manager haar vader op bij het familiebedrijf Dalco Food BV in Oss. Dalco maakt Lidl kipcornsticks, Aldi kipnuggets, Valess vleesvervangers voor Frieslandcampina. Tessa Gijsbers (4de jaars Voedingsmiddelentechnologie van de HAS Hogeschool) en ik spraken met Marian voor de Blog HAS Voedseldialoog. Marian komt uit een ondernemersfamilie, 5de generatie, zegt ze niet zonder trots. Haar familie had al winkels in de food sinds 1885.

Oma was haar grote voorbeeld

De oma van Marian is op haar 65ste weduwe geworden, en toen een winkel begonnen, in homeopathische middelen. Ze is ervoor op cursus gegaan bij Dokter Vogel himself in Duitsland. Echinaforce, Bioforce, kruidenthee allemaal middeltjes waarmee Marian behandeld werd toen ze klein was. “Alles wat nu bij de Kruitvat en de Etos staat, stond 40 jaar geleden bij mijn oma in de winkel,” vertelt Marian. Oma’s nieuwsgierigheid, het midden in de wereld staan, haar passie om waarde te creëren via ondernemerschap. “Dat is de rode draad.”

Tot haar 44ste heeft Marian hele andere dingen gedaan

Na haar studie rechten, is ze bij de verzekeraar Zilverenkruis Achmea gaan werken in de communicatie en PR. En later als brandmanager. Omdat visies uiteen begonnen te lopen, heeft ze uiteindelijk besloten om als ZZP’er verder te gaan. Ze kwam via de Amsterdamse Noord-Zuidlijn terecht in de wereld van milieuvergunningen en gemeentebesturen. En dat was het type hulp wat haar vader voor zijn bedrijf Dalco Food in Oss goed kon gebruiken.

Van een ‘probleem bedrijf’ naar een ‘voorbeeld bedrijf’

Zo kwam ze bij het bedrijf van haar vader terecht. “Op een gegeven moment betrapte ik mezelf erop dat ik een business plan zat te schrijven. Toen ik hier begon waren we een erg gesloten bedrijf, ook voor de omwonenden. Die hebben we toen binnen gevraagd om aan grote zakken lucht te ruiken wat zij een acceptabele geur vinden. Zo hebben we samen het probleem van de stankoverlast opgelost. En zijn we van probleem bedrijf een voorbeeld bedrijf geworden.

Samen met Stefan Hanenberg

In 2010 kwam Marian bij haar vader in dienst en in 2013 is ze hem opgevolgd als General Manager. Samen met Stefan Hanenberg is ze eigenaar van Dalco Food. “Stefan is misschien wel langer opgevoed door mijn vader dan ikzelf. Want hij werkt hier al 22 jaar. En ik ben op mijn 18de het huis uitgegaan. Ik noem hem mijn aangenomen broer.” Marians vader is nu bijna 77, hij zit nog in de Raad van Advies en is zo langzamerhand een beetje gewend aan zijn pensioen.

Waar komt de naam Dalco Food vandaan?

Toen Marians vader het bedrijf 42 jaar geleden oprichtte, was er sprake van een samenwerking met een bedrijf uit Nieuw Zeeland Dalcetti, dat lamsvlees exporteerde en zich wilde uitbreiden naar Europa. Ze zouden samen gaan werken en zich Dalcetti & Co, afgekort Dalco gaan noemen. De BV was al opgericht, toen de partners toch besloten afzonderlijk verder te gaan. Een BV oprichten kostte toen nog 40 000 gulden (nu is dat slechts €500). Het briefpapier was al gedrukt. En Dalco klonk eigenlijk gemakkelijker dan ‘Wagenmakers vlees en frituur’. Dus ze hebben het maar zo gelaten. Ergens later is er nog ‘Food’ bijgezet: Dalco Food BV.

65% vegetarisch en 35% vlees

Er zijn twee productie locaties: Sinds 2016 worden in Oosterhout alleen vegetarische producten gemaakt. En in Oss een combinatie van vlees en vegetarisch. In Landgraaf is nog een verpakkingslocatie. Daar wordt gepasteuriseerd en verpakt voor de supermarkten. Er werken ongeveer 180 mensen bij Dalco en de jaarlijkse omzet is rond de € 40 miljoen. 65% van de producten is vegetarisch, 35% vlees. 30 jaar geleden was deze verhouding precies omgekeerd.


De producten

Dalco maakt onder andere de kipcornsticks van de Lidl, kipnuggets van de Aldi, de Valess producten van Friesland Campina, een aantal vegetarische producten van het Albert Heijn huismerk, producten voor HAK, producten voor Boon. De vegetarische balletjes voor de Unox satésaus. Kebab vullingen voor grote industriële bakkerijen, maar ook varkenssatéschnitzel, cordonbleu, kipvleugels, dat soort standaard vleesproducten. “Er zit meer dynamiek in de ontwikkeling van vlees vervangende producten dan in vlees,” vertelt Marian. “Daarom zijn we die vegetarische fabriek in Oosterhout gestart, iets meer dan een jaar geleden.”

Steeds meer klanten in het buitenland

Een groot deel, ongeveer 70% van de klanten van Dalco zit in het buitenland. Dat is de belangrijkste verandering die Marian en Stefan de laatste jaren hebben aangebracht. De omzet is hiermee in de afgelopen 7 jaar verdubbeld. Dalco verkoopt rechtstreeks aan klanten in België, Engeland, Duitsland en Italië. Maar ook aan klanten die hun producten vervolgens naar nog veel meer landen brengen: Scandinavië, Zwitserland, Oostenrijk, Koeweit, Singapore, VS, Hong Kong en Israël

Brexit en Oekraïne

Het levert ook dynamiek op. Effecten van de Brexit zijn nu al dat door de dalende pond de producten duur worden. En uit Oekraïne komt goedkope kip. Dat is lastig concurreren. “Die kipvleugels die we altijd hebben gemaakt, worden nu voor een veel lagere prijs aangeboden. Daar kun je niet mee concurreren. Maar het is goed dat ze in Oekraïne werk hebben,” zegt Marian. Ze gunt het de Oekraïners. Bij Dalco gaan ze op zoek om wat anders te maken.

Samen met de klant, de supermarkt of de leverancier. Steeds meer vegetarische producten. Meer hierover in de volgende blog. Ik ben zelf ook minder vlees gaan eten. Hoe zit dat met de lezers van HAS Voedseldialoog?

Lees ook blog 2 over paardenvlees en schijnzekerheid en blog 3. Deze verschijnen volgende week!