Interview BOON #1: Een ondernemer met een visie

Michael Luesink wilde als kind altijd al kok worden - HAS Blog - HAS Hogeschool

Michael Luesink, oprichter van het bedrijf BOON is 4 jaar geleden afgestudeerd aan de HAS Hogeschool. Hij had een visie: “Door het eten van bonen kunnen we mensen meer plantaardig laten eten.” Hij ziet BOON als het rebelse bonenbedrijf, dat impact wil maken op het gebied van de eiwittransitie. Rian Hanssen, 2de jaars student Food Innovation en ik spraken met hem in de Gruyterfabriek in Den Bosch.

Het begin

Michael Luesink, oud HAS student won in 2014 de HAS Foodmanship Award met zijn afstudeerproject BOON. Dat was het begin, vertelt Michael: “Als je een prijs wint, sta je veel in de belangstelling. En mag je je verhaal vertellen, aan kranten en foodmagazins.” Michael werd meteen benaderd door veel (bonen) bedrijven die potentieel zagen in zijn afstudeeropdracht. Hij heeft de meesten wel gesproken, maar besloot toen toch zijn eigen bedrijf te starten. Omdat dat de beste route was om te bereiken wat hij voor ogen had met BOON.

Als kind wilde hij altijd al kok worden

Sinds zijn 14de heeft Michael altijd bijbaantjes gehad in keukens. Ook in Sterrenrestaurants, in binnen- en buitenland. Michael: “Ik denk dat ik wel redelijk kan koken.” Geleidelijk kwam hij erachter dat hij iets breder in de voedselketen actief wilde zijn. Daarom is hij geen kok geworden, maar Food Innovation gaan studeren aan de HAS Hogeschool.

Het grootste voedselvraagstuk

Food Innovation studenten mogen hun eigen afstudeeropdracht formuleren. Michael: “Ik wilde me richten op misschien wel het grootste voedselvraagstuk: de eiwittransitie. Hoe gaan we de wereld voeden in de toekomst? Ik had een visie,” vertelt hij. “Door het eten van bonen kunnen we mensen meer plantaardig laten eten. Met verleiding en innovatie als sleutels tot succes.” In 2014 waren bonen nog saai, zaten in potten of blik. Michael zag kweekvlees, insecten, zeewier voorbij komen, als alternatieve eiwitbronnen. Maar dat roept allerlei weerstand op. Terwijl bonen niet alleen duurzaam, maar ook heel herkenbaar zijn, dus helemaal niet eng.

Michael Luesink - HAS Blog - HAS Hogeschool

Het herstel van de eiwitbalans

Zo noemt hij het liever, geen eiwittransitie. In de jaren 50-60 aten we 30 kilo vlees per Nederlander per jaar. Nu zitten we ongeveer op 80 kilo. Volgens Michael hoeven we niet echt iets nieuws te doen om de balans weer te herstellen en meer plantaardig te eten.

BOON bestaat straks in februari 4 jaar

Er werken op het moment van het interview 5 mensen: een brandmanager + assistent, een productontwikkelaar, een verkoper, en Michael zelf. Daarnaast zijn er nog 3 aandeelhouders 1 tot 3 dagen per week actief bij BOON: Harry van Delft, lector aan de HAS, Roy Schellekens als creatief directeur en Jan Klerken, CEO van Scelta Mushrooms. De jaaromzet is ongeveer €1,3 miljoen.

Veel basiskennis opdoen op heel veel terreinen

Sinds de start 4 jaar geleden heeft Michael er enorm veel bijgeleerd. De HAS leidt je vooral op als product(concept) ontwikkelaar. Maar het organiseren van zo’n hele bonen-keten, het spel met de supermarkt, er is heel veel te leren. “Dat betekende veel basiskennis opdoen op heel veel terreinen. Maar uiteindelijk kun je met logisch nadenken best ver komen. Ik vind nieuwe dingen bedenken het leukste van mijn werk. Ik ben toch vooral een Food Innovator.”

BOON falafel ballen en chili burgers - HAS blog - HAS Hogeschool

Het eerste product dat BOON op de markt bracht

Dat was bonen in een sta-zak. Die vind je nu alleen nog terug in maaltijdboxen. Mensen weten niet goed hoe ze met bonen een lekkere maaltijd moeten klaarmaken. Chili con carne (eigenlijk liever sin carne, zonder vlees) dat lukt nog wel. Maar daarmee houdt het dan ook op. Het is tegenstrijdig: mensen willen gezonder, duurzamer eten. Maar ook gemakkelijk. Men besteedt steeds minder tijd in de keuken. Daarom is BOON overgestapt van pure bonen naar steeds meer gemaksproducten.

Veel verschillende producten

Sinds de start van het bedrijf heeft BOON al 20 producten geïntroduceerd. Dat is best veel. In verschillende productcategorieën. Vleesvervangers, Michael noemt ze liever ‘vleesopvolgers’ zoals een chiliburger, falafelburger, bonenballetjes; componenten voor makkelijke maaltijden, zoals chili of curry voor bij de rijst of een burrito. En nieuw zijn de bonensnacks, zoals een broodje ‘bonen Bapao’.

Die doen het trouwens erg goed. Waren in de eerste week niet aan te slepen. Ik ben wel benieuwd of er lezers zijn die het product al kennen. Laat het weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *