GroentenFruit Huis deel 1: Voeding & gezondheid top of mind

Het GroentenFruit Huis is de belangenorganisatie van de groente- en fruitsector in Nederland. Voeding & gezondheid staat al 4 jaar op de agenda. Ik was benieuwd naar hoe zij dit doen en waar ze tegenaanlopen. Ik sprak met Gert Mulder, de directeur. Het eerste gesprek voor de blog HAS Voedseldialoog.

130 000 banen

In Nederland werken maar liefst 130 000 mensen groente- en fruitsector, deels in productie (€ 3.4 miljard in 2014) en deels in de handel. Bijna de helft van de groente en fruit import bestemd voor Europa gaat via de Rotterdamse haven. Dat gaat om € 4.6 miljard, uit 107 landen. Dat zijn 200.000 containers per jaar.

Grote sector

De export is nog groter: Nederland exporteert voor een bedrag van bijna € 14 miljard (inclusief verwerkte groente en fruit producten) naar meer dan 150 landen. Drie van de 4 landen wereldwijd heeft groenten en fruit uit Nederland in het winkelschap liggen. Het is dus een grote sector. Bovendien, Nederland heeft per oppervlak een hoge productie efficiëntie: we gebruiken minder water, minder energie dan wie dan ook, helaas nog wel fossiele energie.

De rek is eruit

“We hebben alle spelers in die keten in huis”, vertelt Gert. “We hebben het best opgeleide productieapparaat, maar maken er geen gebruik van. De sector heeft het moeilijk. De rek is er wel zo’n beetje uit, verder kosten verlagen is niet de route. Op de vraag wat moet er dan gebeuren: Heel veel!” GroentenFruit Huis richt zich op 6 thema’s: Voeding & Gezondheid, Voedselveiligheid, Marktaangelegenheden, Logistiek & ICT, Arbeid en Gemeenschappelijk landbouwbeleid.

Kansen, risico’s en kosten

Gert legt uit dat GroentenFruit Huis 3 dingen doet binnen deze thema’s: “Allereerst ‘kansen vergroten’ door nieuwe consumenten gedragingen en trends te vertalen voor de sector of markttoegang in China te bewerkstelligen. Daarnaast ‘risico’s verkleinen’, door het FoodCompass worden residuen en microbiologische besmettingen gemeten. Waardoor bedrijven vroegtijdig kunnen ingrijpen indien nodig. En als derde: ‘kosten laaghouden’. Dat gebeurt op allerlei onderwerpen, zoals energie, arbeid, cao, maar ook het laten doen van lab analyses door een marktpartij in plaats van de 7x duurdere NVWA (Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit).”

Gezondheidscertificaten

“Er wordt trouwens veel geanalyseerd”, vervolgt Gert, “naast de residuen en bacteriële besmettingen zijn er ook gezondheidscertificaten nodig, die aantonen dat de ingevoerde producten geen plantenziekten hebben. Zo is er nu een heel (politiek) gedoe over citrusfruit uit Zuid-Afrika, waar al ons zomerse citrusfruit vandaan komt. Als er 1 sinaasappel met Citrus Black Spot (sinaasappelziekte) in een container ontdekt wordt, wordt de inhoud van de hele container vernietigd en dreigen de Europese grenzen dicht te gaan. Dat betekent dan dus geen sinaasappels meer in de zomer.” Gert zou graag zien dat risico’s reëler werden afgewogen. Nu gebeurt er iets en iedereen schiet in een kramp en probeert vervolgens van alles te voorkomen.

Marketing

Het Thema Voeding & gezondheid wordt sinds 4 jaar breed opgepakt. Gert: “We weten best dat we meer groente en fruit moeten eten. Het is goed voor onze gezondheid en goed voor de sector. Maar we vechten tegen reclames zoals deze: “Mama, ik lust geen groente.” Je marketingcarrière begin je bij de voedingsmiddelenindustrie, er zit heel veel geld in die marketing. De claim ‘vers’ is bijvoorbeeld een heel populaire claim, alleen is daar nooit een norm op gezet. Onder druk van de industrie wordt deze claim ruim geïnterpreteerd. Weet je hoe vers ‘versgeperste sinaasappelsap’ mag zijn? Niet ouder dan 3 jaar! De consument weet dat niet, maar wordt bedot.”

Hoe ziet de toekomst eruit?

Meer groente en fruit consumeren is goed voor de gezondheid en ook voor de sector. Als Noordwest-Europa de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit zou eten, betekent dat 120 000 extra banen en €7.1 miljard extra handelswaarde.