Interview – Peijnenburg #1: Ontbijtkoek en de nieuwe merken
Ontbijtkoek is een oer-Hollands product. In de kookboeken van Sonja Bakker was ontbijtkoek nog gezond. Maar sinds iedereen zich grote zorgen maakt over suiker, is ontbijtkoek inmiddels ook ontdaan van haar ‘gezonde imago’. Liza Wijers (3de jaars Voedingsmiddelentechnologie) en ik gingen op bezoek bij Koninklijke Peijenburg in Geldrop. We spraken daar met Algemeen Directeur René Groen over koek en suiker…
De bedrijfseconoom verdiept zich in gezondheid
René werkt al zo’n 8 jaar bij Peijnenburg. Eerder heeft hij gewerkt voor merken als Douwe Egberts, Lassie, Pickwick en bier bij AB Inbev. In zowel Nederland als in het buitenland. Al 30 jaar werkt René voor A-merken. Hij is bedrijfseconoom van oorsprong, maar heeft zich de laatste tijd behoorlijk verdiept in gezondheid: heel veel daarover gelezen.
Waar worden de koeken gemaakt?
Bij Peijnenburg werken ongeveer 270 mensen, 40 op kantoor, de rest op 3 productielocaties. In Geldrop worden de basissoorten van de Peijnenburg ontbijtkoek gemaakt. In Sintjohannesga (bij Heereveen) staat de fabriek die vroeger koek van Wieger Ketellapper maakte en daarvoor ook Klinkhamer koek. Dat is een heel bekend merk in Noord Groningen. In deze fabriek wordt nu de Snelle Jelle koek gemaakt. Alles wat per stuk wordt verpakt. En de luxe ontbijtkoeken zoals parelkandij en gember, legt René uit. Ook de allergenen worden daar verwerkt. De derde bakkerij staat in Enkhuizen. Daar worden roze koeken, Jodekoeken en mergpijpjes gemaakt.
Betekenis van merken
Peijnenburg is onderdeel van het veel grotere Lotus Bakeries. Dit moederbedrijf heeft recent een aantal Engelse merken overgenomen. Deze nieuwe merken staan voor ‘whole foods’. De producten staan zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke ingrediënten. Je moet je bedenken dat er om merken heen altijd een filosofie zit, een betekenis. Voorbeelden van de betekenis van grote bekende merken zijn: Apple, wat ‘toegankelijke technologie’ betekent en Volkswagen wat ‘moderne degelijkheid’ betekent. Bij de koek heb je dat dus ook.
Alleen dadels en cashewnoten
Terug naar Peijnenburg: Het merk Lotus staat voor ‘genieten en lekker’. Terwijl het merk Peijnenburg meer ‘verantwoord genieten’ is. Bij de nieuwe merken gaat het vooral over ‘gezondheid’. Ze heten: Nakd, Bear en Trek. Je vindt ze al bij Albert Heijn. Het product Nakd is een tussendoortje, een reep die alleen bestaat uit gedroogd fruit en cashewnoten. Met de introductie van deze nieuwe producten op de Nederlandse markt is René op het moment van ons gesprek heel druk, samen met zijn collega van marketing.
Ontmoeting in de supermarkt
Laatst in de supermarkt kwam ik een collega voedingskundige tegen die bij het Voedingscentrum werkt. Ik dacht: ‘Ha! Dit is mijn kans!’ Het Voedingscentrum is druk bezig met het ontwikkelen van een VoedingsApp, een hulpmiddel om consumenten te helpen gezonde keuzes te maken. En ik was net bezig met deze blog. In de Albert Heijn liggen die nieuwe Nakd repen van Peijnenburg. Dus ik liep een gangpad terug en pakte een doosje nieuwe repen en legde het voor aan mijn collega: “Wat vind je hier nu van?”
Nieuwe Nakd reep getoetst aan de richtlijnen Schijf van Vijf
De ingrediëntenlijst werd goed bekeken, die is heel eenvoudig dadels (49%), noten (35%) en ook rozijnen (16%). Ook werd naar de voedingswaarde gekeken: het aantal calorieën, de hoeveelheid toegevoegd suiker. Ja dit product past in principe in de Schijf van Vijf. Gedroogd fruit en noten staan beiden in de Schijf van Vijf, dus een combinatie van deze producten ook. Geschikt voor dagelijkse consumptie dus. De enige barrière die daar de rem op houdt, is dat je niet de maximale hoeveelheid gedroogd fruit van 20 gram per dag mag overschrijden. Dat betekent dat je met de rozijnen en dadels uit 1 Nakd reep (35 gram) er eigenlijk al bent.
E-nummers
Deze nieuwe generatie producten staat in de supermarkt naast het ‘merk van de concurrent’ waar ik zelf grootverbruiker van ben. “Dat is een 1ste generatie tussendoortje, met veel ingrediënten op het etiket.” zegt René. Het was me opgevallen dat op alle Peijnenburg etiketten de E-nummers zijn uitgeschreven. “Hoe kijk je dan naar E-nummers?” vraag ik. René: “Ja kijk, dat is een emotionele discussie. Consumenten willen geen E-nummers. Maar ze zijn in het leven geroepen als goedgekeurde hulpstoffen.” Ook bij Peijnenburg loopt een project ‘Clean & Clear label’. Een zo kort mogelijke ingrediëntenlijst. Maar er zijn E-nummers, zoals bakpoeder, die je eigenlijk niet kunt missen.
Glutenvrij
Daar wordt het product niet gezonder van. De glutenvrije ontbijtkoek wordt van maiszetmeel gemaakt. Maar bevat daardoor wel meer calorieën. Glutenvrij is ook een trend die deze kant op komt. Mensen met gluten-intolerantie (coeliakie) zijn heel blij met deze ontbijtkoek. Maar er zijn ook veel mensen die ‘denken’ dat ze geen gluten kunnen verdragen. Dat is het emotionele van deze discussie. Net als bij spelt. Dat bevat gewoon gluten. Het is lastig om een genuanceerd standpunt over voeding over de bühne te brengen. Maar dat geldt wel voor meer dingen in de media.
Een echte ontbijtkoek-fan ben ik zelf niet, maar die handige tussendoortjes, die eet ik dus wel regelmatig. Het dilemma is altijd: neem ik fruit of …? Die nieuwe Nakd reep -ik heb hem toen ook maar in mijn winkelwagentje gelegd- werd thuis goed ontvangen. Ik ben wel benieuwd of er lezers van HAS Voedseldialoog zijn die deze producten al kennen…