Vion #4 De toekomst van vlees
Wat gaat er gebeuren met het vlees dat in de afgelopen decennia een steeds groter deel van ons dagelijks voedingspatroon is geworden? De consument is belangrijk maar ook grote klanten van Vion, zoals de voedingsmiddelenproducenten, fastfoodketens en supermarkten hebben veel te zeggen in de keten. Dat lazen we in een eerdere blog. Hoe gaat dat in de toekomst en klopt het allemaal wel? Vertrouwen wordt steeds belangrijker. Het verhaal vertellen… Vion heeft slacht-filmpjes (bekijk de slachtfilmpjes koe of varken) gemaakt waarin je ziet hoe varkens en koeien geslacht worden. We praten verder met Bert Urlings, Directeur Kwaliteit van Vion…
Aantonen dat het inderdaad klopt
“Het gaat niet meer alleen om vertrouwen hebben, maar je moet op elk moment kunnen aantonen dat het inderdaad klopt. Dat moet je continue laten zien. Het product moet aantoonbaar diervriendelijk, aantoonbaar veilig en aantoonbaar integer zijn. Dat wordt steeds belangrijker voor het economisch functioneren van een bedrijf”, zegt Bert. Dat is nu al zo voor de grote klanten zoals de grote voedingsmiddelenproducenten, de grote supermarktketens, en de welbekende fastfood bedrijven.
Behoefte aan transparantie
Voor Vion is dat een logische ontwikkeling die past in de toenemende behoefte aan transparantie in de maatschappij. De burger en de consument wil steeds de mogelijkheid hebben om over alle informatie te beschikken. Of deze informatie wordt geraadpleegd doet er niet zo veel toe, maar het dient wel beschikbaar te zijn voor het geval dat…
Als het misgaat staat de hele vleessector in zijn hemd
“Wat je ook ziet,” zegt Bert, “is dat bedrijven die dicht bij de consument staan, zoals A-merken, fastfood ketens en supermarkten hun verantwoordelijkheid over voedselkwaliteit zeer nauwgezet nemen en op zoek zijn naar vertrouwde ketenpartners.” Daar ziet hij voor Vion ook een rol: “De supermarkt heeft 20.000-30.000 producten, om dat goed te borgen moeten ze intensief samenwerken met hun leveranciers. Dit is tegelijkertijd ook een zorg. Want er zijn heel veel spelers in de vleesketen, vooral veel vleesverwerkers. Daardoor is er ook nog steeds veel chaos. Het afbreukrisico is groot. Er zijn geen merken in vers vlees. Dus als er iets misgaat, straalt het af op alle vlees. En staat de hele vleessector in zijn hemd. Dus hier heeft Vion als grootste vleesproducent een bijzondere verantwoordelijkheid, het moet elke dag op orde zijn.”
Duurder?!
Op mijn vraag of vlees dan niet duurder zal worden, antwoord Bert ontkennend. Transparantie op zich hoeft niet te betekenen dat vlees duurder wordt. Daarnaast is het zo dat agrarische grondstoffen, zoals granen, al jaren een stabiele prijs hebben en als je dan de inflatie meerekent in feite steeds goedkoper worden. Graan is de basis van veevoeders. Hij ziet geen enkele aanleiding dat deze trend op korte termijn zal veranderen.
Prijsverhoging met een hoger welzijnsniveau
Een andere trend is het vermarkten van vlees met extra kenmerken, zoals dierenwelzijn. Deze producten zijn wel structureel duurder, zoals in extreme vorm blijkt uit het prijsverschil tussen biologisch vlees en regulier vlees. Op dit moment zien we in Nederland het ontstaan van een tussensegment in de vorm van Het ‘Beter Leven Keurmerk’. Het grote voordeel van dit tussensegment is dat de prijsverhoging beperkt is. Daarom biedt dit ook mogelijkheden om het gehele segment naar een hoger dierenwelzijnsniveau te tillen.
Dat was de vierde en laatste blog voor HAS Voedseldialoog over Vion. Wat denk jij dat er in de toekomst gaat gebeuren? Laat het weten! En waar ik ook wel benieuwd naar ben: wat vind je van de slacht-filmpjes (bekijk hier de video koe. Bekijk hier de video varken) die Vion online heeft gezet? Het is niet echt een prettig beeld. Maar als je vlees wilt eten, is dit de consequentie. Dat moet je toch willen weten.