Interview BOON #3: Een ondernemer is optimistisch
Vandaag heb ik Chiliburgers van BOON gekocht bij de Albert Heijn. Ik koop eigenlijk altijd bonen in blik en maak wel eens Mexicaanse bonenschotel of combineer bonen met pasta. Rian (2de j student Food Innovation) kookt vooral met kidneybonen, kikkererwten en soms linzen. In Nederland eten we trouwens heel weinig bonen of peulvruchten. Gemiddeld 1x in de 3 weken, laten de meest recente cijfers zien. Daar ligt natuurlijk een grote kans voor BOON. We praten verder met Michael Luesink.
Smaak belangrijker dan eiwitkwaliteit
Rian vraagt of Michael naar de voedingswaarde van bonen kijkt. Er zit natuurlijk wel variatie tussen bonen als het gaat om eiwitkwaliteit. Bruine bonen zijn beter dan kikkererwten, maar Michael vindt het belangrijker dat de bonen lekker zijn. Soja heeft een hoge eiwit kwaliteit en is één van de meest gebruikte bonen ter wereld. 85% van de vleesvervangers in de Nederlandse supermarkt is op basis van soja. Bijna alle soja die we consumeren komt uit Zuid Amerika. BOON heeft geen producten op basis van soja. Soja is niet echt lekker en niet duurzaam volgens Michael.
De nieuwe Schijf van Vijf is veel beter
Als het gaat om gezondheid, dan biedt je de consument al gezondere en duurzamere keuzes als je ze verleidt meer plantaardig te eten. Daarnaast stopt BOON niet te veel zout, suiker en verzadigd vet in de producten. Vooral zout is nog wel eens een probleem in vleesvervangers weet Michael. Hij vond het fantastisch dat het Voedingscentrum in de nieuwe Schijf van Vijf de bonen in het eiwit-vak heeft geplaatst. Wat hem betreft horen ze daar ook echt thuis. Tot die tijd stonden ze bij de koolhydraten, bij de aardappelen en de pasta.
Duurzaam blijft een beetje ongrijpbaar
BOON is een bedrijf dat zich als duurzaam profileert, maar dat is een lastig verhaal om te vertellen aan consumenten. Daarom willen ze ook laten zien dat bonen leuk en lekker zijn. Dat je minder CO2 uitstoot als je plantaardig eet, blijft toch een beetje ongrijpbaar.
Dag! Hamburger dag
Toch is BOON wel bezig met dit soort boodschappen. Zo hebben ze voor de internationale ‘hamburger day’ een campagne gemaakt over wat het betekent om GEEN hamburgers te eten: Hoe vaak je dan naar Parijs kunt vliegen, hoeveel supersoakers je met water kunt vullen; en hoeveel voetbalvelden je overhoudt als je geen koeien houdt voor die hamburgers. “We hebben er wel 1,5 miljoen mensen mee bereikt,” vertelt Michael. Het ging ook over hoeveel meer mensen je kunt voeden. Straks in 2050, is er geen plaats genoeg om 9 miljard mensen te voeden. Vlees is niet zo efficiënt: voor 900 gram biefstuk, moet je ongeveer 12 kg bonen of granen aan een koe geven. Dus eigenlijk kun je vlees eten als een soort voedselverspilling zien.
Succesvol als food-start-up
Na bijna 4 jaar maakt BOON nog geen winst, maar ze spelen al wel bijna quitte. En dat is voor een food-start-up al ongekend. 95% van de foodstart-ups is na 3-4 jaar failliet. Echt winst maken hoeft niet van Michael. Maar hij is er best trots op dat BOON een gezond bedrijf is, dat al redelijke omzetten draait en een goed klantenbestand heeft.
De meest innovatieve bonenproducent van de wereld
Zo ziet Michael de toekomst van BOON: “Steeds met nieuwe innovaties mensen verleiden tot het eten van bonen. We willen niet alleen Nederland maar ook de hele wereld verleiden meer plantaardig te eten. Wat dat betreft hebben we misschien wel ambities die we nooit meer hoeven bij te stellen. Een volgende stap is bijvoorbeeld de Engelse markt. Uiteindelijk willen we gewoon impact creëren. Dan is het niet genoeg als alleen Nederlanders meer plantaardig gaan eten. Ook Duitsland, met 80 miljoen mensen; dan bereik je meer. Op naar de ‘bonen-Bratwurst’.”
Een ondernemer is optimistisch
Ik vroeg hem nog naar zijn zorgen, maar een ondernemer bekijkt alles optimistisch volgens Michael. Die kent alleen uitdagingen, geen zorgen. “Als start-up bedrijf werk je altijd met te weinig geld en te weinig mensen. Ik ben BOON in mijn eentje gestart, er komen mensen bij en nu moeten we proberen BOON als organisatie klaar te maken voor de groei.”
De toekomst is rooskleurig
“Tien jaar geleden was vegetarisch eten nog een probleem, nu is flexitariër een heel bekend begrip. Een dagje geen vlees is heel gewoon. Je ziet de plantaardige markt sinds 2015 jaarlijks 15-20% groeien. Dat is in ‘foods’ ongekend. In 2015 begonnen wij ook, dus ik denk dat we ook al een beetje impact gehad hebben.” Michael gelooft niet dat bonen een hype is. Dit is volgens hem een echt onderdeel in de gedragsverandering om mensen meer plantaardig te laten eten.
Een strateeg in de keuken
Over 5 jaar hoopt Michael, die zich nu nog met alles bezig houdt, meer als strateeg zijn bedrijf kan besturen. Dus meer met de toekomst bezig kan zijn en plaats van met de dagelijkse ‘running business’. En meer in het ‘BOON-lab’ (de keuken) staan, want nieuwe producten ontwikkelen blijft het leukste .
1 Response
[…] lezen over de toekomstplannen van BOON? Lees het vervolg op de blog van Annet […]