Marfo vries-vers maaltijden #2: Ingrediënten komen van binnen een straal van 750 km
Marfo verkoopt diepvries maaltijden. Of zoals ze zelf zeggen: maaltijdoplossingen, vers-vries. De belangrijkste markt is luchtvaartmaatschappijen. Maar ook zorginstellingen, vluchtelingenopvang, offshore en gevangenissen. Alle maaltijden worden geassembleerd in Lelystad. De ingrediënten voor die maaltijden komen vrijwel allemaal van binnen een straal van 750 km rondom Lelystad. Waarom is dat? ….
Alles verkrijgbaar binnen 750 km rondom Lelystad
Voor Marfo zijn de ingrediënten leveranciers heel belangrijk. “Binnen een straal van 750 km rondom Lelystad kan ik alle ingrediënten wel krijgen, op een paar kruiden na,” legt Harold uit. ”En omdat we het logistiek zo goed georganiseerd hebben in Nederland, of liever: in Noordwest Europa, kan ik bijna alle producten gewassen en gesneden elke dag aangeleverd krijgen. Dit is behoorlijk uniek en kan op heel veel andere plekken in de wereld niet. Zeker niet voor een constante prijs en kwaliteit.”
Werken met gespecialiseerde ingrediënten leveranciers
“Dus je koopt alles gesneden en gewassen in?” vraag ik. “Ja, soms zelfs al gegaard. Dat ligt aan het product en of er iemand is die daarin gespecialiseerd is,” vertelt Harold. “Als ik bijvoorbeeld hier 8000 cordon bleus zou moeten verwerken, moet ik 8000 kipfilets opensnijden om er cordon bleus van te maken. Dat doe ik dan 1 dag en dan volgende week of over 2 weken nog een keer, dus dat kan ik nooit efficiënt organiseren. Terwijl er een aantal vleesverwerkers zijn die daar automatische lijnen voor hebben en dat elke dag doen. Dan vraag ik aan zo’n bedrijf om dit te doen, maar wel volgens ons recept. Want het moet wel in onze maaltijd passen.”
Duurzaamheid
Met inkopen van groene stroom, het besparen van water, deelname in Europese projecten voor het inzetten van duurzame energie in de koelketen werkt Marfo zo duurzaam mogelijk. Maar de ingrediënten die je in je maaltijd stopt zijn van veel groter belang dan dat kleine beetje energie dat je zelf gebruikt voor de bereiding.
Duurzame sperziebonen en Beter Leven vlees
Een voorbeeld is de sperzieboon. Marfo heeft hiervoor een sterk ras uitgekozen. Niet uit Kenya, maar uit Noordwest Europa. Weliswaar niet biologisch, maar het hoeft niet bespoten te worden, dus het komt er wel dichtbij. Verse sperziebonen heb je tussen augustus en oktober. De oogst is 1x per jaar. Dan worden de bonen geblancheerd en diepgevroren opgeslagen. Dat doet de groenteleverancier. “1x per jaar ontmoeten we de boer en controleren de kwaliteit van de bonen en of er gespoten is, vertelt Harold. “Soms is een oogst niet goed. Dan krijgen we een telefoontje 2 dagen ervoor. Via de groenteleverancier -die heeft veel connecties- gaan we naar een andere boer. Inmiddels doen we dit voor alle hardlopende groentes, dus bonen, doperwten, wortelen, broccoli, allemaal duurzame keuzes. En bij vlees kijken we naar het Beter Leven keurmerk.”
Geen karton
Bij verpakking komt duurzaamheid ook langs: In de luchtvaart vraagt men soms karton in plaats van plastic. Maar als je de hele keten bekijkt dan kost karton veel meer water. Wanneer je voedsel in karton stop, dan heb je een coating nodig, dus kun je het niet als karton recyclen. Maar uiteindelijk moeten de luchtvaartmaatschappijen alle etensresten verbranden. Dus waarom zou je sowieso recyclebaar materiaal gebruiken?
Niet stoppen met nadenken
‘Kun je met de huidige kwaliteitseisen nog een medium rare steak maken?’ Dit heeft men zich bij Marfo afgevraagd. Alles moet 72°C zijn volgens HACCP (hygiëne kwaliteitssysteem). Als levensmiddelentechnoloog ziet Harold dat veel mensen bij de invoering van de kwaliteitssystemen zijn gestopt met nadenken. Zo’n steak is van binnen steriel, daar zijn geen ziektemakers. Dus wat Marfo nu doet is bij iedere productiebatch van medium steak de kwaliteit controleren in plaats van alles well-done te bakken. Om zo wel een goede smaak te behouden.
Halal
Een ander voorbeeld is Halal. Dat is niet zozeer een religieus issue maar vooral een ‘tracking & tracing activiteit’ (‘Tracking & tracing’ betekent het exact kunnen achterhalen wat de oorsprong van alle ingrediënten is). “Dat laatste, daar gaan wij heel ver in,” legt Harold uit: “Ook van E-nummers weten we wat de oorsprong is. In feite gaat Halal over het scheiden van varkens en alcohol.”
Maaltijdvervoer
Tenslotte moeten de diepvriesmaaltijden worden vervoerd. Binnen Europa is alles wegtransport. Maar wel zo efficiënt mogelijk, gecombineerd met andere vrachten. Marfo doet dat niet zelf. Dit wordt ingekocht. Er zijn verschillende partners voor binnen Europa, voor de fijnmaziger distributie naar de zorginstellingen in Nederland, en ook voor de export per boot buiten Europa.
Leveranciers van ingrediënten zijn belangrijk voor Marfo. Weliswaar niet biologisch, maar wel zo duurzaam mogelijk. Dat geldt ook voor verpakkingen. Gezondheid komt langs in het volgende deel van deze blog voor HAS Voedseldialoog over Marfo. Wil je iets toevoegen? Dat kan!
Hallo Marfo,
Hoeveel tijd zit er tussen op het moment van binnenkomst van de ingrediënten tot en met de uiteindelijke aflevering van de maaltijd in bijvoorbeeld het vliegtuig, de trein of de gevangenis?
Groeten Ruurd