GroentenFruit Huis deel 3: De supermarkt
De supermarkt staat centraal in deze 3de blog van HAS Voedseldialoog over het GroentenFruit Huis. Ik sprak met Gert Mulder, de directeur. De supermarkt speelt een belangrijke rol. Alles gaat over prijs in deze super-efficiënte keten. Van groente en fruit. Zijn merkartikelen en groentewinkeltjes een optie?
Massa is kassa
Een grote zorg van Gert is de verdubbeling van bijvoorbeeld het CoCa Cola schap in de supermarkt. “Massa is kassa. Het is een gevolg van de door de overheid gestimuleerde productverbetering. Iedere keer een beetje minder zout of minder vet: goed voor de innovatie en plek op het schap. Alles wordt afgerekend met de LEDA (levensmiddelendatabase), maar naar groente en fruit wordt niet gekeken. Hij had er nog over getwittert tijdens de speciale bijeenkomst over voeding “Aan Tafel” georganiseerd door de nieuwe staatssecretaris Martijn van Dam van EZ. : “Meer groente en fruit in het dieet levert automatisch minder zout en zoet”. Ook hier moet de overheid een rol spelen, er is gebrek aan kennis over consumentengedrag en effecten van groente en fruit op gezondheid.”
Groente en fruit is een winstmaker
Gert weet: “Het is niet voor niets dat je in de supermarkt allereerst het groente en fruit tegenkomt. Het stimuleert tot meer aankopen. Toch valt er nog wel iets aan de winkelindeling af te dingen: het is een marktkraam nooit voorbij gegaan. Fabrikanten van merkartikelen in de persoonlijke verzorging, zoals Procter en Gamble richten hun schappen zelf in. De groente en fruit sector heeft er nu geen invloed op, maar heeft wel ideeën! Groente en fruit is gemiddeld zo’n 12% van de omzet van de supermarkt, het rendement is veel hoger. Het is dus een winstmaker.”
Alles gaat over prijs
“Als een merkproduct zoals bijvoorbeeld Coca Cola, vanwege onenigheid met de supermarkt over prijs hun product van de schappen haalt, komen consumenten niet meer. Dat wil men natuurlijk niet. Bij groente en fruit is dat heel anders, daar zijn bijna geen merkproducten. De inkopers van de supermarkt spelen de verschillende aanbieders tegen elkaar uit. Alles gaat over prijs. Er zijn maar weinig inkopers en vele aanbieders. De inkopers kunnen dus gemakkelijk switchen. Ook naar de consument toe gaat het alleen over prijs: Plus adverteert met een veiling klok. Lidl met lage prijzen..” Op mijn vraag: “Als je groente en fruit zou aanbieden als merkartikelen?”, zei Gert: “Dat is erg moeilijk, goede ideeën komen vaak niet in het schap. De pijplijn tussen supermarkt en de sector moet schoon geblazen worden.” Gert ziet graag een open gedachtenwisseling over hoe vernieuwing in het schap kan worden bereikt.
Geen groentewinkeltjes
Ik vroeg hem: “Kun je dan niet allemaal eigen groentewinkeltjes starten en de supermarkt links laten liggen als sector? Er zijn genoeg leegstaande panden in de winkelstraten.” Dat ligt dus lastig, volgens Gert: “90% van het groente en fruit zoekt zijn weg waar vers en veiligheid zijn geoptimaliseerd. Distributiekanalen veranderen gaat daardoor maar heel langzaam. Nu houdt het systeem zichzelf in stand: de supermarkt probeert zijn pakket zo goedkoop mogelijk samen te stellen en de sector probeert zo goedkoop mogelijk de vinger op te steken. En ondanks dat daalt de consumptie.”
Innovatie en ‘bricks’
Gert ziet meer heil in innovatie in het schap. Kansrijk vindt hij ook de maaltijd boxen zoals Hello Fresh. Ze leren de consument opnieuw groente te gebruiken. Vervolgens gaan die consumenten weer naar de supermarkt om de groente zelf te kopen. Nog even kort over de ‘bricks en clicks’ (de winkel en online verkoop). Groente en fruit trekt de consument naar de winkel, de bricks dus.
Kortom,
We moeten meer groente en fruit eten, want het is goed voor ons en voor de sector. Dit super efficiënte productieapparaat moet consumenten gaan verleiden. Ik denk dat ik bij de supermarkt moet zijn om te horen hoe.
Volgende week gaat deze blog over de zwembadkantine in mijn woonplaats Zeist, waar in 2010 de patat in de ban ging.